Full version: Köpa perenner
annica_h
Det är ju frestande att köpa perenner nu som slumpas bort, men finns det några absolut "no no" som absolut inte klarar sig om man planterar dom? Jag har redan köpt och planterat en vidjehortensia och 2 höstflox, men det kliar i fingrarna att köpa mer. Vill ha! Bor i zon 3.

Annica
solbrud
Hej, kan tyvärr inte hjälpa dig med svar - bara bekräfta att det finns fler såna som du.
Jag "hittade" en fyndvagn utanför en handelsträdgård igår och på den kostade alla perenner 5 kr så det blev många.
Jag bor i zon 4 och chansar vilt.
Går de så går det.
Om de inte överlever så har jag ändå inte ruinerat mig, 85 kr kändes ok.
Men jag väntar nyfiket på svar på din fråga från de erfarna.

Ska nu ut och kolla så inga sniglar ingick i reapriset och sen gräva ner plantorna.
Lycka till med dina köp/mvh Solbruden
Peztis
Jag tror att det beror väldigt mycket på hur hösten är och hur lång tid det är tills den riktiga kylan kommer. Hinner växterna etablera sig bra så ska det nog inte vara något problem med fynden!

Och man brukar ju faktiskt säga att hösten nog är den bästa tiden att peta ned perennerna så att de får hela våren på sig att växa sig fina där de ska stå.

Era kap kommer nog att växa sig stora och fina nästa säsong!
ingrids
Läste ganska nyligen, kanske i en tråd på odla (minnet, minnet!) att det som var en risk var att växterna kröp upp ur jorden när tjälen gick och att man behövde titta efter och helt enkelt trycka ner dem i jorden igen. Antagligen så har de för liten och för dålig rotvolym för att hålla sig kvar på egen hand.
omk
Jag brukar, nästan varje år, titta in på plantskolorna i närheten och "fynda" strax innan de stänger för säsongen. Speciellt perenner.
Nåt felköp blir det lite då och då och en del överlever inte, men då har man provat iaf.
I zon 3 ska väl inte vara nåt problem att plantera oktober ut, kylan brukar ju inte komma förrän i slutet av dec, början av jan. Täck dina nyförvärv med lite bubbelplast, halm, granris eller nåt, så överlever de säkert. Det är väl snarare vätan som hotar överlevnaden ...

Igår åkte jag förbi en av plantskolorna; 50% på allt ! Åtta perennkrukor (av 3 olika sorter) för 130 kr. Klarar de sig, så tummenupp.gif , om inte så, ja ....

I år var jag lite inne på att fynda bland buskarna, men hittade ingenting som föll mig i smaken. Det fanns mest barrväxter och rosor (de överlever inte hos mig whistling.gif ).
CillaM
Så länge vi har sådant här underbart sensommarväder så skulle jag fortsätta att plantera allt jag kom över, om jag själv hade orken ville säge. Köp och plantera du, går det fel så går det fel, allt annat blir rätt smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon