stickans
Jag har sedan många år tillbaka låtit övervintra och även planterat nya skott vintertid. Har väl ett sextiotal pelargoner som är mycket fina och frodiga sommartid. Nu under hösten blir dock blommorna små, ja dom blir nästan som nejlikor till utseendet och bladverket överlag glesare. Är detta bara vad jag bör förvänta mig, eller kan det vara så att jag missat något i min skötsel?
ingrids
Pelargoner, i synnerhet om man övervintrar dem ganska varmt, behöver ofta mer ljus än de får av dagsljuset under hösten och vintern.
mamamaggan
Antar att du ger dem gödning även fram mot hösten , annars kan det vara det som gör att de blir mindre .

Min erfarenhet är annars att de nu nästan är som finast, stora och frodiga med massor med stora blommor. Planterar om mina varje vår och de första veckorna får de ingen gödning eftersom det finns tillräckligt då i den nya jorden.
stickans
CITAT (mamamaggan @ 02-10-2011, 16:29) *
Antar att du ger dem gödning även fram mot hösten , annars kan det vara det som gör att de blir mindre .

Min erfarenhet är annars att de nu nästan är som finast, stora och frodiga med massor med stora blommor. Planterar om mina varje vår och de första veckorna får de ingen gödning eftersom det finns tillräckligt då i den nya jorden.

Jag gav dom en dos gödning 1 - 2 månader efter omplanteringen (någon gång under maj) och sedan har dom fått mer, den senaste under augusti. Kanske inte helt optimalt ... :-(

Den gödning jag gav dom var någon rätt tjock brunaktig sörja. Kanske bättre hålla sig till typ Blomstra?
När tycker du att jag ska ge dom gödning?
mamamaggan
Mina får Blomstra varje gång jag vattnar dem under sommaren och hösten.
stickans
CITAT (mamamaggan @ 02-10-2011, 17:38) *
Mina får Blomstra varje gång jag vattnar dem under sommaren och hösten.

Tack mamamaggan! Ska göra på samma sätt fortsättningsvis.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon