Full version: Fröer från Petunia
Suz
Jag plockade i somras vartefter av frökapslarna från mina petunior (just när de började spricka upp) och nu undrar jag.....är det de pyttesmå svarta fröerna man ska använda eller är det det lite större fröet som sitter längst in i mitten?? confused.gif
IreneH
Jag tog lite såna fröer idag jag med.
De enda fröerna jag såg var de där pyttesmå, i mängder! flirting.gif
Lady Hamilton
Ja Petunia fröer är "pyttesmå" yes.gif
Suz
CITAT (Lady Hamilton @ 02-10-2011, 17:19) *
Ja Petunia fröer är "pyttesmå" yes.gif

Stort Tack!!
Och när man sätter dem ska man lyckas få ett frö i en kruka då eller??
Och när ska man sätta dem?
Lady Hamilton
Blanda gärna ut fröerna med fin sand och "ströa ut dem" Andra knep är att "dutta" ut med spetsen på en blyertspenna eller liknade. Du sår dem på våren i feb-April lite beroende på vart du bor och vad du har för förutsättningar att driva plant tidigt på våren
Suz
CITAT (Lady Hamilton @ 02-10-2011, 17:40) *
Blanda gärna ut fröerna med fin sand och "ströa ut dem" Andra knep är att "dutta" ut med spetsen på en blyertspenna eller liknade. Du sår dem på våren i feb-April lite beroende på vart du bor och vad du har för förutsättningar att driva plant tidigt på våren

Återigen stort tack!!!
Bor i Stockholm!
fvd
Jag har tar fröer från mina petunior varje år som härstammar från en påse för tjugo år sedan. Jag sår direkt i krukor och balkonglådor slutet på mars och strör bara ut dem som hela frökapslar eller klämmer sönder dem med ett tunt jordlager ovanpå. Vissa år när jag har haft ont om tid har jag grävt ner de vissna torkade plantorna som de är. Jag bor i Halland men det går bra i Stockholm också men du kanske får välja skyddad plats och kanske täcka dem från och till. Om du har tid är det förstås kul att driva upp inomhus också som Iréne och Lady H har beskrivit. Jag tycker att det är roligt att få så mycket blomsterprakt år efter år utan att det kostar något. Petuniorna är ju så tacksamma och jag tröttnar aldrig på dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon