tummeliten
02-10-2011, 15:12
Har någon erfarenhet av violpelargon ,jag köpte en i våras som har stått ute och står ute fortfarande den har vuxit men inte blommat hur gör jag , någon som vet
Jag har en som är ca 2 år och som aldrig blommat. Den står ute så snart temp. tillåter från vår till höst.
Därefter har jag övervintrat den inne i vanlig rumstemp. men med extra ljus (lysrör.)
Jag hoppas någon kan ge oss lite tips.
Vissa pelargoner behöver kyloperioden för att de ska blomma, så är det t ex med den engelska och en del doftpelargoner. Kanske kan det vara orsaken?
Jag har en också som blommar men helt oförklarligt varje höst ser den ut att dö. I år med. Undrar om den kan överleva? Den får lite höneskit ibland och står ute tills frosten kommer.
tummeliten
13-10-2011, 10:57
Okej dags att ta in den då med andra ord om den inte redan har frusit
får prova att ha den på kontoret det är ganska kyligt där håll tummarna,
jag köpte den i våras och den har inte blommat men den är ganska stor och fin ändå
CITAT (Peztis @ 12-10-2011, 20:24)

Vissa pelargoner behöver kyloperioden för att de ska blomma, så är det t ex med den engelska och en del doftpelargoner. Kanske kan det vara orsaken?
Ja det kan ju vara så. Jag tar ofta in den i god tid innan kylan är i antågande.
Nu kommer min Violpelargon med första blomman - men bara 1 än så länge. Jag får väl vara nöjd att se en blomma i alla fall.
Tror inga pelargoner klarar en vinter ute om du inte har dom inne i svalt rum med några plusgrader !själv har jag alla mina 14 olika innomhus .
Min dog plötslig violpelargon död i år också, nu har jag tröttnat på den kräsna eländiga rackaren. En vinter har jag lyckats övervintra fanskapet, aldrig mer!!!
Återstår att se hur det går för min då i vinter.
De verkar onekligen liiite knepiga.
Hej
De behöver tillräckligt ljus för att ge blommor, ser jag att de lagt i stället litet ljus .
H.Bassam
Mina har blommat men verkar helt omöjliga att övervintra, har provat alla versioner. Denna dog innan den han komma in (började ute, drog sista sucken inne).
Monica M zon 4
19-11-2011, 08:30
Jag köpte också en för några år sedan. Eftersom den skulle vara härdig här (!?!?) lät jag min övervintra i bubbeltältet i uterummet. Temperaturen där gick aldrig ner till mer än +4 grader. Å det borde den ju klarat. Men den tvärdog. Synd, för den var snygg.
Den tvärdör ur man än försöker, jag har provat alla varianter. Hopplös!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.