Full version: Perenn eller ogräs
Gröna mormor
Är det någon som kan tala om för mig om detta är en perenn eller ogräs. Den har spridit sig kraftigt i en plantering hos min dotter och jag kan tyvärr inte hjälpa henne med identifikation.
varghem
revsmörblomma??
ingrids
Inte revsmörblomma, den jag har är mycket mycket lägre och inte riktigt samma blad. Tyvärr vet jag inte vad annat det kan vara.
Eva 33c
Jo, revsmörblomma säger jag, som har trädgården full.. den är väldigt variabel. I näringsrik trädgårdsjord blir den så där hög och frodig.
ingrids
Då har jag lärt mig något nytt, och är glad att mina är så små och beskedliga ...
Gröna mormor
Om det är revsmörblomma, skall man ta bort den eller låta den sprida sig?
Eva 33c
Ta bort den, den är jobbig i rabatter eftersom den snabbt etablerar sig i öppen jord. Den sprider sig med utlöpare som nästlar sig in överallt. Och rötterna vid varje bladrosett har en tendens att riktigt klamra sig fast i jorden. Sen kan den börja blomma också och så får du frösådder överallt dessutom...
Gröna mormor
Tack Eva! Jag såg idag att även jag har den i en av rabatterna, under doftschersminen, så det är bara till att rensa där då.
zaaritha
Tror inte att det är revsmörblomma!
Eva 33c
Varför tror du inte det är revsmörblomma? Och vad tror du det kan vara då? Jag är 90% säker (helt säker är man ju aldrig) , bladformen och frodigheten är identisk med mina. Och sen att den bara dykt upp och "spridit sig kraftigt" stämmer också väldigt bra.
Revsmörblomma i virtuella floran
Nu har jag varit ute och plåtat lite revsmörblommor i trädgården. Jag har för tillfället inget riktigt så frodigt bestånd som Gröna mormor har på sin bild, har ju rensat...
Men jag har tagit bilder som visar hur den ser ut när den" kommer smygande" över en gång tex. Då är rosetterna små och platta, likaså om jorden är lite mager. Men när den hittar näringsrik lerjord, då börjar den växa på höjden. Blommar gör den inte alltid, behöver väl inte bry sig så mycket om det när den sprider sig så bra med utlöpare. Ett kännetecken, som skiljer den från vanlig smörblomma, är den skaftade mittfliken på bladet. Men som man kan se på mina bilder så finns inte den alltid där heller.
[attachment=65393:DSCN0727__Small_.JPG]
[attachment=65394:DSCN0728__Small_.JPG]
[attachment=65395:DSCN0729__Small_.JPG]
[attachment=65396:DSCN0730__Small_.JPG]
[attachment=65397:DSCN0731__Small_.JPG]
Anki V
Jag tror jag har ar den också och jag tror att det är en slags smörblomma.

Mina revar sig inte alltid men har rötter som klamrar sig fast ordentligt i jorden. De som inte” revar” blir bara större och större ruggar om man låter dom vara.

Ett ogräs är det i vilket fall.

/Anki
Gröna mormor
Hur somhelst, så har jag nu tagit bort allt mitt och det är jag glad för, för den höll på att kväva den fina myskmadran.
zaaritha
Jag ger mej!
Bara det att jag aldrig sett så täta "stånd", s a s,
Här är de mer spridda!
KRT
Jag har två tejäla ogräs i mina rabatter och de är revsmörblomma (som på bilderna) och såpnejlika.... Lika eländiga att få upp och lika hemska på att sprida sig.
Och tänka sig att jag först blev glad över dem, trodde ju det var trevliga perenner wink.gif
Iren
CITAT (KRT @ 09-10-2011, 07:11) *
Jag har två tejäla ogräs i mina rabatter och de är revsmörblomma (som på bilderna) och såpnejlika.... Lika eländiga att få upp och lika hemska på att sprida sig.
Och tänka sig att jag först blev glad över dem, trodde ju det var trevliga perenner wink.gif

Samma här yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon