norea
Så här blev tomaterna förra sommaren, och nu även denna sommaren. Någon som vet vad det är? är jorden sjuk?

[attachment=65248:tomat.JPG]
Åsa, mälardalen zon 2
Liknar potatisbladsmögel och ja det kan övervintra i jorden men sporer kan ju även komma från närliggande potatisodlingar.
rosita
Kan det vara brunröta? Det ser ut som att alla blad är borta, har de sett sjuka ut också?
Jag har själv haft potatisbladmögel på mina tomatplantor och det blir snabbt brunröta på tomaterna.
I år fick jag kassera ca 150-200 tomater ranting.gif

Ojdå, Åsa hann före! Jag har faktiskt haft potatisbladmögel två år i rad, i år t.o.m i växthuset och där odlar jag i krukor, så sporer måste ha kommit med vinden.

Jag tänker inte odla tomater nästa år, för detta är så tråkigt att drabbas av! Vet du, Åsa, hur länge det kan finnas kvar i jorden?
Eva i Skåne
Det är så trist när man fått sina tomatplantor att bli stora och fina och sen när man hoppas på att skörda så blir det som på din bild -cry-.gif
Det har hänt mig flera år i följd trots att jag odlar i hinkar och med ny jord och ställer hinkarna på nya platser.
Jag tror det är lättare att få angrepp regniga somrar.
Jag brukar också tänka att jag inte ska ha några tomater nästa år, men så får jag några plantor av en kompis och så blir det ett nytt försök.

Jag har dock lyckats med ampeltomater. Konstigt?
fvd
Olika falla ödets lotter. Jag har så mycket tomater i år så jag kan inte äta upp alla. Synd att jag inte bor närmare så hade du fått en massa av mig. Använder du samma odlingskärl ? Det verkar vara läge för totalsanering eller bygga tomathus som kocken i trädgårdsprogrammet som gick på tvåan.
duo2010
CITAT (fvd @ 02-10-2011, 21:40) *
Olika falla ödets lotter. Jag har så mycket tomater i år så jag kan inte äta upp alla. Synd att jag inte bor närmare så hade du fått en massa av mig. Använder du samma odlingskärl ? Det verkar vara läge för totalsanering eller bygga tomathus som kocken i trädgårdsprogrammet som gick på tvåan.

Stek dem i halvor el skivor o stoppa i frysen! Jättegott i allt från omelett till fiskgratin o stekt halloumi!
yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon