MrLeaf
Hejsan.

Nu är det ju som bekant oktober och det innebär att det är dags att pilla ner frö i jorden om ca 4 månader, det kommer gå fort smile.gif
Skulle vilja ha lite ideer på någon lättodlad grönsak som har bra näringsvärde och som är kul.

Kör sedan tidigare chili, tomat, dill, gräslök, rädisor och spenat.
Spenaten blev dock inget vidare, nån som kan rekommendera någon bra sort, nyzeeländsk har jag hört ska vara bra?
Något annat kul man kan odla som är värt?
Har begränsat med utrymme och inget växthus men ca 2-3kvm yta, krukor och eventuellt pallkragar kommer jag köra.

Mvh
Eva 33c
Prova mangold istället för spenat. Den går inte i blom på samma sätt och kan skördas blad för blad hela sommaren. Nyzeländsk spenat är en helt annan sorts växt än vanlig spenat, lite kul men ger inte så jättestor skörd hos mig, den växer mer på bredden än höjden.
Om du gillar smaken av selleri så kan du prova bladsorten Par-Cel (finns hos Runåbergs) som växer ungefär som en kraftig tuva av persilja och används likadant, men smakar alltså selleri. Den behöver förkultiveras.
Plockasalladen Frillice är en hit också tycker jag. En plocksallad där bladen är av isbergs-salladstyp.
Och nån sockerärta ska du väl odla, som är så goda...
Anette Nordlund
Mangold tycker jag med- otroligt odlingsvärt. Bara att nypa av blad och det kommer nya hela tiden.
Potatis är något jag inte kan vara utan även om lönsamheten kan diskuteras. Jag kommer att prova purjolök och på skoj några kronärtskockor. Färska rödbetor är nätan himmelskt... Längtar till våren!
Maj-Elén
Bönor och ärtor som klättrar är utmärkt för små ytor, finns i olika färger och höjder. Otrolig avkastning på liten yta. Och gott.
MrLeaf
Har inte hunnit svara förrän nu, men tack så mycket för alla svar smile.gif Ska definitivt salladen Frillice och så mangold då. Kanske rödbetor, också även om tjejen inte är så värst förtjust i det.. själv tycker jag det är helt ok och det är ju kul att pissa lite rött då och då. biggrin.gif

Kanske ge sig på lite sockerärtor också.

Mvh
sara i landet
I stället för sockerärtor kan man odla salladsärt. Sugar Ann och Sugar Snap är två sorter jag gillar. Man äter dem hela med ärtor och allt. De är tjocka, krispiga och söta! Jag har provat att frysa dem efter förvällning och de är jättegoda då med i wok och gryter tex.
MrLeaf
CITAT (sara i landet @ 04-10-2011, 21:03) *
I stället för sockerärtor kan man odla salladsärt. Sugar Ann och Sugar Snap är två sorter jag gillar. Man äter dem hela med ärtor och allt. De är tjocka, krispiga och söta! Jag har provat att frysa dem efter förvällning och de är jättegoda då med i wok och gryter tex.

Det ska jag definitivt prova smile.gif Hade lite funderingar på det redan faktiskt. Trodde Sugar Snap var ett slags sockerärtor, men du säger salladsärt. De verkar vara ganska lika iaf smile.gif Äter man de båda sorterna på samma sätt, dvs hela skidan? Salladsärt och sockerärt alltså.
Läste att de kunde ge rätt mycket avkastning. Vi brukar ha såna i salladen och de verkar vara ganska nyttiga också.

Mvh
Eva 33c
Sockerärter äter man innan de börjat svälla och bilda fröer. Oftast blir de trådiga när fröna börjar utvecklas. Salladsärter/brytsockerärt däremot ska man låta bli runda, sen äter man allt. De blir inte trådiga och även baljan blir tjock och krispig. Jättegoda. Har man plats kan man gott odla båda, då sockerärtan blir klar först och salladärtan är något senare. Sockerärta kan också sås tidigare, inte så känslig för kall jord medan salladsärten behöver lite varmare jord för att inte ruttna.
sara i landet
Är man som jag och odlar både socker- och salladsärt, blir sockerärtorna oätna när salladsärten kommer. De är så söta och krispiga. Tycker sockerärtor är rätt tråkiga men det är ju min smak, alla tycker säkert inte så. Sugar Bonn odlade jag med i år och jag tycker de olika sorterna jag nämnt är rätt lika i smak och avkastning.
MrLeaf
Det blir definitivt sallads eller sockerärt iaf 2012. Både jag och tjejen gillar det till wok, sallader och sådant. Så det blir en given kandidat smile.gif Tack för alla tips.

Mvh
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon