merlin68
Hur ofta borstar ni tänderna på era hundar och/eller katter? Jag borstar min hunds en gång i veckan och kattens likaså. Katten har dessvärre börjat få tandsten och den är bara 6.5 år gammal. Ska boka tid hos veterinären så tandstenen kan avlägsnas under narkos. Det är inte jättemycket men jag vill ju att han inte ska få bekymmer längre fram. Tror ni det hjälper om man borstar oftare eller är det genetisk betingat? Hunden har ingen tandsten alls. De nya rönen säger att man ska borsta dagligen men min katt avskyr det. g.gif ...Hunden älskar tandborstningen och gillar levertandkrämen jättemycket tummenupp.gif
Bengalow
Matte borstar tänderna på Ouzo varje kväll...
Anki på Öland
Har aldrig borstat tänderna på någon av mina hundar. Ingen har haft någon tandsten förrän uppåt 10-12-årsåldern.
herkules
jag borstar tänderna på min hund varje kväll.
Whiskuchi
Inte alls, men jag ska börja ge dem råa kycklingvingar har jag tänkt. Vilket år som helst nu...
*Stintan*
Aldrig och har aldrig gjort och det har inte varit några problem med hundarnas tänder.
Jubbe063
Borstar två ggr/v samt ger PlaqueOff varje dag.
Bettis
Har aldrig och kommer aldrig att borsta tänderna på hundarna...
Ugglemormor
Tänder? ---- men hon har ju inga kvar!...... giggle.gif
herkules
@bettis - nog kommer du väl börja borsta tänderna om någon av dina hundar får problem?
av alla mina hundar är det en (den jag har kvar) som har återkommande problem med tandköttsfickor, självklart borstar jag och håller rent! det tar inte 5 minuter av min tid och han får behålla sina tänder.
det spelar ingen roll om hundarna får råa kycklingvingar (jag barfar) får torrfoder eller stora ben att gnaga på, har de anlag för dåliga tänder (tandsten/inflammationer) så har de och då är det bara skötsel som hjälper.
hundar lever mycket längre idag än vad de gjorde tidigare och med hög ålder kan även dålig tandstatus komma.
Jubbe063
Finns en till stor fördel att sköta munhygien på katt och hund förutom det att de får behålla sina tänder.

Nämligen att det blir lättare att få ut ersättning från djurförsäkringen om djuret skulle få skada i mun eller tand. En grannes hund har bedrövligt dåliga tänder och tandkött. Hunden råkade få en tand skadad i fårhagen, exakt likadan skada som en av mina hundar fått. Dessa skador bedömdes olika från försäkringsbolagets sida. Eftersom min hund hade perfekt tandstatus så bedömdes skadan som olyckshändelse och försäkringen föll ut. I grannens fall kunde försäkringsbolaget hitta kryphålet att skylla på att hundens tänder var så dåliga att de mycket väl kunde trilla ut av sig själva och därmed var det inte fastslaget att den avslagna tanden berodde på olyckshändelse i fårhagen, och då betalades ingen försäkringsersättning ut.
Ugglemormor
Det var ju en klarhet att även jag skötte om min hunds tänder, men det tillhör rasen att tappa dom och hon har varit med hos veterinären varje år.

Bättre så här än inflamationer och annat elände som ger lidande, det tål jag inte och tar mitt ansvar, men när hon nu är tannalös och urgammal så sköter man henne efter hennes behov och välmående så länge hon hänger med...... crying.gif snart nog är det hennes tur att lämna mig men hon ska inte behöva lida...

Efter omständigheterna blir det inga fler hundar hos mig, men kan tänka mig att hand om periodvis om någon annans under deras semester eller hur det faller sig när och om tillfälle ges......... tummenupp.gif
Eva i Skåne
Borstar inte vovvens tänder
abbbe
Då och då, dessutom älskar han det.

Appropå tandtroll...
Whimsan
Har aldrig borstat tänderna på någon av mina hundar och aldrig haft problem med några tänder. Köper inte iheller Dentastix och allt vad det heter.

Däremot får de minst en morot om dagen att tugga på. Och de älskar det *ler*
ingrid fuxwall
Borde kanske göra det men gör det inte
merlin68
CITAT (herkules @ 03-10-2011, 14:58) *
@bettis - nog kommer du väl börja borsta tänderna om någon av dina hundar får problem?
av alla mina hundar är det en (den jag har kvar) som har återkommande problem med tandköttsfickor, självklart borstar jag och håller rent! det tar inte 5 minuter av min tid och han får behålla sina tänder.
det spelar ingen roll om hundarna får råa kycklingvingar (jag barfar) får torrfoder eller stora ben att gnaga på, har de anlag för dåliga tänder (tandsten/inflammationer) så har de och då är det bara skötsel som hjälper.
hundar lever mycket längre idag än vad de gjorde tidigare och med hög ålder kan även dålig tandstatus komma.

Vissa hundraser får ju också oftare problem med tänderna och tandlossning. En kompis har en sheltie som har bedrövlig tandstatus fast den är rätt ung och flera av tänderna har fått dras ut så den kan inte längre tugga på ben eller äta större bitar hård foder stackaren crying.gif .
Vet dock ej hur det är med katter. Min är en mix med huskatt, norsk skog skogkatt och lite perser, kanske har persern lätt för att få tandsten? Ingen av mina tidigare katter har haft detta problem och alla har varit utekatter och ätit även sork och fåglar förutom hårdmat och vanlig kattmat om nu det skulle spela någon roll? Han är helröd, får röda katter lättare tandsten? Tandsten leder ju till tandlossning och inflammation i tandköttet så det är rätt så tråkigt att en katt i sina bästa år ska behöva ha såna problem redan...
Whiskuchi
CITAT (merlin68 @ 03-10-2011, 20:54) *
Vet dock ej hur det är med katter. Min är en mix med huskatt, norsk skog skogkatt och lite perser, kanske har persern lätt för att få tandsten? Ingen av mina tidigare katter har haft detta problem och alla har varit utekatter och ätit även sork och fåglar förutom hårdmat och vanlig kattmat om nu det skulle spela någon roll? Han är helröd, får röda katter lättare tandsten? Tandsten leder ju till tandlossning och inflammation i tandköttet så det är rätt så tråkigt att en katt i sina bästa år ska behöva ha såna problem redan...

Färgen har inget med tänderna att göra, såvitt jag vet är det inte rasbundet heller. Om katten har problem redan i ung ålder tycker jag du ska be veterinären röntga så det inte är FORL som ligger bakom och spökar (passa på att ta bort tandstenen också, det kan påverka mycket mer än bara munnen)

edit: nu ser jag ju att du ska låta ta bort den. Bra!
malcolm
Har aldrig borstat tänderna på vår katt och kommer nog aldrig att göra det heller.
boxer2
Självklart borstar jag tänderna på båda mina hundar, varje kväll. En lika självklarhet som jag borstar mina egna.
Chamomille
Borstade aldrig tänderna på min hund. Det enda som överlevde när hon dog efter 15 år var nog tänderna. Varför borstar ni tänderna på hundarna?
Jubbe063
CITAT (Chamomille @ 04-10-2011, 11:32) *
Borstade aldrig tänderna på min hund. Det enda som överlevde när hon dog efter 15 år var nog tänderna. Varför borstar ni tänderna på hundarna?

Samma orsak som jag själv borstar tänderna, för att slippa tandsten och hål i tänderna och få inflammerat tandkött. I och för sig har hundarna aldrig fått hål i tänderna däremot katterna. Men hundarna har haft tandsten, inflammerat tandkött som ger en rätt dålig andedräkt. Inte kul att känna att hundarna stinker ur munnen.
Azur
Hundar går ju bra, men hur sjutton borstar man tänderna på en katt?

Jag skulle gärna göra det, men de skulle garanterat inte gå med på det. Borsta päls och klippa klorna, där går liksom gränsen. Istället har vi låtit veterinären putsa tänderna vartannat år cirka.

Vi köpte nån tuggsak som skulle rengöra tänderna, men inte tuggar de på den.
ängsvädd
Jag borstar tänderna på min hund en gång i veckan men ska försöka utöka det. När jag övertog henne som pensionerad avelstik så hade hon mycket tandsten o några lösa tänder - hon luktade jätteilla ur munnen. Jag fick henne gratis mot att jag tog henne till veterinär och fixade tandproblemen. Hon sövdes och de fick dra 2 tänder och skrapa tandsten. Jag vill inte utsätta henne för fler sövningar bra pga tandproblem så jag försöker borsta tänderna regelbundet. Ger henne aldrig mat som innehåller socker - gurka är hennes favoritgodis smile.gif
skånepåg
CITAT (Azur @ 04-10-2011, 23:08) *
Hundar går ju bra, men hur sjutton borstar man tänderna på en katt?

Jag skulle gärna göra det, men de skulle garanterat inte gå med på det. Borsta päls och klippa klorna, där går liksom gränsen. Istället har vi låtit veterinären putsa tänderna vartannat år cirka.

Vi köpte nån tuggsak som skulle rengöra tänderna, men inte tuggar de på den.

Haha ja hur sjutton går det till, med min lurviga sak så är klippa klorna på henne ett dags arbete giggle.gif
Jag har aldrig borstat tänderna på mina katter förövrigt, inte haft problem med dem utom en som fick lever problem -cry-.gif
Ugglemormor
Hur i katten borstar man tänderna på en katt? på en hund kan jag förstå det om det är problem, men har inte katter bättre tänder än hundar brukar ha? ---- i rent allmänt? ...... confused.gif har endast träffat laggårdskatter på landet och undviker det släktet pga min allergi.
Dock älskar jag se på vilda kattbilder ...... wub.gif
merlin68
CITAT (Ugglemormor @ 07-10-2011, 12:05) *
Hur i katten borstar man tänderna på en katt? på en hund kan jag förstå det om det är problem, men har inte katter bättre tänder än hundar brukar ha? ---- i rent allmänt? ...... confused.gif har endast träffat laggårdskatter på landet och undviker det släktet pga min allergi.
Dock älskar jag se på vilda kattbilder ...... wub.gif

Man vänjer katten vid tandborstningen när den är liten, annars motsätter den sig nog borstningen med både tänder och klor giggle.gif Jag änvänder levertandkräm som katten tycker om och älskar att slicka i sig i samband med borstningen.
Lät veterinären kolla på tänderna i samband med vaccineringen för några dagar sedan och hon tyckte också att det var dags att ta bort tandstenen. Han lever ju förhoppningsvis i många år till och tycker nog att det är skönt att slippa inflammerad tandkött och tandlossning....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon