Ekollon
Jag har en ligusterhäck, 2 år gammal, som jag putsade till och skulle förbereda för hösten. Tänkte höstgödsla.

När jag bar in gödslet såg jag att jag hade tagit blåkorn i stället????

Har jag förstört ligustern nu?

Vad ska jag göra? Jag har inte vattnat ännu, ska jag ta bort så många korn som möjligt eller kan det gå bra ändå?
Huggorm
Det är nog ingen fara. Problemet med att kvävegödsla sent på säsongen är att växterna kan få svårt att hinna invintra då, men de borde ha börjat med det redan i alla fall nu
Ekollon
Men blir det inte så att växten får en ny växtskjuts nu med gödsel och värme?
Huggorm
Det är så sent på året nu att det troligtvis inte blir någon mer tillväxt, eftersom buskarna redan förstått att det är höst och börjat invintra.
Alexander-VG-zon3
Finns nog många buskar än som inte förstått, däremot ser du ju på ligustern om den inte växer och är förvedad ända ut i topparna (då börjar den/har invintrat=tål kylan), är den inte förvedad i topparna och växer än (då har den inte invintrat=kan skadas av kylan, dock vissa växter är väldigt snabba med att invintra längre fram). Tror dock inte det är någon fara, överlever gör den.
Ekollon
Det låter ju bra. Jag tänkte inte på igår när jag klippte av långa spröt om den var förvedad ända ut.

Får spana i morrn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon