Ekollon
Jag har en ligusterhck, 2 r gammal, som jag putsade till och skulle frbereda fr hsten. Tnkte hstgdsla.

Nr jag bar in gdslet sg jag att jag hade tagit blkorn i stllet????

Har jag frstrt ligustern nu?

Vad ska jag gra? Jag har inte vattnat nnu, ska jag ta bort s mnga korn som mjligt eller kan det g bra nd?
Huggorm
Det r nog ingen fara. Problemet med att kvvegdsla sent p ssongen r att vxterna kan f svrt att hinna invintra d, men de borde ha brjat med det redan i alla fall nu
Ekollon
Men blir det inte s att vxten fr en ny vxtskjuts nu med gdsel och vrme?
Huggorm
Det r s sent p ret nu att det troligtvis inte blir ngon mer tillvxt, eftersom buskarna redan frsttt att det r hst och brjat invintra.
flaxss
Finns nog mnga buskar n som inte frsttt, dremot ser du ju p ligustern om den inte vxer och r frvedad nda ut i topparna (d brjar den/har invintrat=tl kylan), r den inte frvedad i topparna och vxer n (d har den inte invintrat=kan skadas av kylan, dock vissa vxter r vldigt snabba med att invintra lngre fram). Tror dock inte det r ngon fara, verlever gr den.
Ekollon
Det lter ju bra. Jag tnkte inte p igr nr jag klippte av lnga sprt om den var frvedad nda ut.

Fr spana i morrn.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon