evely
Jag vill ha lite av varje färg i trädgården. Nu har vi en dålig och gles gammal häck och önskar dels de vackra röda höstfärgerna och dels att häcken förtätas. Kan man plantera någon av klätterväxterna med vackra röda höstfärger intill häcken, tål denna växt i såfall den beskäring som den då drabbas av när häcken måste klippas flera gånger per år???
ingrids
Kanske mer drastiskt än du tänkt dig - varför inte skippa din gamla häck som du inte är nöjd med och plantera aronia istället. Helt fantastisk röd höstfärg.
Om du tänker påbörja en föryngringsbeskärning av din befintliga häck är det inte läge att plantera en klätterväxt innan häcken vuxit till sig igen.
evely
Njae, jag tänkte inte göra en hel föryngringsbeskärning av den enkla anledningen att det faktiskt är en hyreslägenhet. Jag har skurit ner häcken vad vi känner att vi orkar med avseende på insyn. Häcken kommer inte att täcka sikten ut jättebra men det finns en del växter framför som löser det i alla fall under sommaren. Nu är häcken 130 cm hög och den ska nog vara mellan 150 och 200 meter hög!

Känner någon till någon klättrare som tål att klippas två till 3 ggr per år???

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon