Jag har tagit bort alla gamla blad, de flesta vissna/halvvissna blomstänglarna och klippt av fula stubbar som var mjuka.
Frågan är vad jag gör nu samt så vill jag föröka dom.
1. Är att ha dom inne i huset med temperatur på ca 20-25 grader, de kan kanske stå i ett söderrum men inte direkt solljus.
2. Ha dom i garaget där det kanske blir..1-5 grader? och där finns bara 1 fönster så ljusinsläppet är inte mycket, fönstret är kanske ca 30X60 med grova mått..

3. Ha dom i källaren med temperatur på kanske 20? Här finns det 2 fönster så ljus bör bli skapligt.
4. Vårt uterum i söderläge, här kommer de få allt ljus som kommer (direkt solljus såvida man inte sätter nån kartong framför dom så det inte blir direkt) och temperaturen är mellan 2-10 kanske, vet inte hur varmt det blir på vintern i direkt solljus. Övriga växter sätter vi bara här och övvervintrar.
Vilket tror ni är bäst och hur ska man isf anpassa vattningen med tanke på de olika alternativen? Jag har läst lite och det bästa verkar kanske att ha dom i uterummet? Det är varmt där tills det blir 0-gradigt och minus, sen är det så mycket solljus de kan få men ändå svalt.
Nu är de ju omplanterade i ny jord oxå.
Sen funderar jag på att klippa ner dom redan nu - ska man göra det eller det är en dålig idé? Jag vill ha sticklingarna klara till våren och tänkte passa på nu.
Undrar även var man köper de där torvbriketterna..de har jag aldrig sett i affären. Tänkte sätta stickligarna i dom.
Ifall det kommer blomstänglar på moderplanta+sticklingar - ska man knipsa av de tills våren kommer och man ska sätta ut dom igen?