Silvantia
Igår så planterade jag om våra pelargoner från balkonglådorna på huset, de lådorna är fastsvetsade så de går inte att lyfta bort..så omplantering är enda alternativet om man vill övervintra.
Jag har tagit bort alla gamla blad, de flesta vissna/halvvissna blomstänglarna och klippt av fula stubbar som var mjuka.
Frågan är vad jag gör nu samt så vill jag föröka dom.

1. Är att ha dom inne i huset med temperatur på ca 20-25 grader, de kan kanske stå i ett söderrum men inte direkt solljus.

2. Ha dom i garaget där det kanske blir..1-5 grader? och där finns bara 1 fönster så ljusinsläppet är inte mycket, fönstret är kanske ca 30X60 med grova mått.. smile.gif

3. Ha dom i källaren med temperatur på kanske 20? Här finns det 2 fönster så ljus bör bli skapligt.

4. Vårt uterum i söderläge, här kommer de få allt ljus som kommer (direkt solljus såvida man inte sätter nån kartong framför dom så det inte blir direkt) och temperaturen är mellan 2-10 kanske, vet inte hur varmt det blir på vintern i direkt solljus. Övriga växter sätter vi bara här och övvervintrar.

Vilket tror ni är bäst och hur ska man isf anpassa vattningen med tanke på de olika alternativen? Jag har läst lite och det bästa verkar kanske att ha dom i uterummet? Det är varmt där tills det blir 0-gradigt och minus, sen är det så mycket solljus de kan få men ändå svalt.
Nu är de ju omplanterade i ny jord oxå.

Sen funderar jag på att klippa ner dom redan nu - ska man göra det eller det är en dålig idé? Jag vill ha sticklingarna klara till våren och tänkte passa på nu.
Undrar även var man köper de där torvbriketterna..de har jag aldrig sett i affären. Tänkte sätta stickligarna i dom.
Ifall det kommer blomstänglar på moderplanta+sticklingar - ska man knipsa av de tills våren kommer och man ska sätta ut dom igen?
Eva i Skåne
Det var några frågor det smile.gif

Du har ju många förvaringsalternativ, de flesta har inga alternativ alls.
Uterummet hade jag valt under förutsättning att det aldrig blir minusgrader där. Så länge där är hyfsat varmt får du fortsätta vattna, men sen behövs inte mycket.
Garaget verkar också vara ok. Vid 1-5 grader så behöver dom inte ljus och bara sparsamt med vattning, max en liten skvätt i månaden.
Väljer du att ha dom i 20grader eller mer (källaren eller inomhus) behöver dom helst tilläggsbelysning. Inte ens söderfönster är särskilt ljusa under vintern och källarfönster låter inte särskilt ljust. Det kan gå bra ändå, men i den temperaturen behöver dom nog vattnas en gång i veckan hela året.
Pelargoner är tåliga och klarar ofta tuff behandling.

Det går utmärkt att ta höststicklingar, men dom skulle jag vilja ha både ljust och varmt. Åtminstone bör dom ha rotat sig ordentligt innan dom sätts i t ex uterum. Dom blir dina bebisar i vinter.

Du kan klippa både för sticklingar och för att minska ner storleken på plantorna, men inte så hårt som man klipper på våren. Max halva plantan skulle jag klippa bort nu.

Torvbriketter finns i växtvaruhus och kanske stormarknader som har nån växtavdelning. Om du inte vet hur dom ser ut så är det platta paket och man blöter upp briketterna innan man sätter i dom. Det finns också root riot som man kan beställa, men jag tycker dom blivit alldeles för dyra.
Det är en smaksak vilken variant man vill använda, men du vet väl att det går bra att rota direkt i jord i en liten kruka som inte ska bli för blöt? Rota i vattenglas funkar också.

Knoppar på nyplanterade sticklingar ska du absolut knipa bort, speciellt när du sätter dom vid denna årstiden. Knoppar på moderplantorna kan du låta blomma om du vill.
Motti
Pelargoner ska förvaras frostfritt ,har du ingen värme i garaget ska du inte ha dom där .Själv har jag 16 stycken olika sorter och förvara alla mina inne ,klipp bort det som är halvdött och visset plantera gärna om dom som ser klena ut nu och förvara dom så svalt du kan ,ljus skadar dom inte alls men har du dom i söderfönster i sol så kan de blomma hela vintern men med mindre intensivitet.Vattna lita varje vecka plocka bort visset.Har du riktigt rangliga så klipp ner dom lite nu men inte för mycket om du vill ha sticklingar till våren (du kan ta sticklingar nu också).I februari kan du plantera om ,nyp blomknoppar de på små plantor de hämar tillväxten .
Mvh Motti
Silvantia
Tack Eva och Motti smile.gif

Går det fortare för sticklingarna att få rötter om man sätter dom i jord?
Jag satte en som test innan i sommar (för jag råkade bryta av en stängel) i vatten och den tog nån enstaka vecka på sig att bilda rötter. Funderade på ifall torvbriketter är lättare att hålla fuktiga..eller så kan man kanske köpa sånna där små pyttekrukor som man sätter fröer i nu när de är så små? De är ju lätta att vattna igenom iaf.

Sen en annan fråga, en stickling ska vara ca 5-10 cm hög?
Funderade för på någon av plantorna så är grenarna så långa..kan man första toppa en gren och sen ta en ren stmp-subbe bit och ha som stickling - blir det något av det? Då blir det ju som att ha 2 sticklingar från en gren.

Läste om engelska pelargoner, köpte 2 sånna med i våras, de skulle inte beskäras riktigt så mycket eller typ inget alls, hur gör ni?

Roligt det här mer förökning smile.gif
Vi flyttade in i vårt hus för snart 1 år sedan och då stod det kvar 2 gamla Aloe Vera plantor, den ena planterade jag om och i krukan fanns det många skott som gick åt alla möjliga håll och kanter, krukan var för liten så de fick inte plats att komma upp bredvid i krukan. Har nu runt 8 sticklingar av dom som har växt så det knakar under sommaren smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon