Mesktomten
Hej,

Jag har hittat flera sidor som beskriver sichuan-odling i England, men ingenting i Sverige. Troligen så ska det inte vara några konstigheter att odla nere i Skåne eftersom det uppenbarligen funkar fint på de brittiska öarna. Dock hittar jag ingenstans att köpa frön/plantor? Någon som vet något? Någon som har försökt själv?

Tack på förhand!
Alexander-VG-zon3
Har bara odlat den i kruka innan, men Zanthoxylum-arter finns odlade i skåne hos vissa (vad jag har läst), inte sett själv.

Om du är van att handla på Ebay kan man hitta både plantor och fröer där av olika arter för ett bra pris.

Egners växter kanske har någon art också, har inte kollat.
http://www.egnersvaxter.se/
Mesktomten
Jag har sökt på "sichuan", "sechuan", "szechuan" och "szechwan" utan framgång. Är pepparn man köper i butik behandlad/rostad så att den inte gror, eller är det värt ett försök? Hur i så fall? Rakt ner i pluggboxen bara?
Alexander-VG-zon3
Sichuanpeppar, kryddan som säljs är bara skal. Man får inte med kärnan. Annars är det nog inga problem att få dom att gro om man hittar frön.

Japanskt pepparträd har jag själv haft, Zanthoxylum piperitum säljs ibland som krukväxt på välsorterade blomsteraffärer och plantskolor med krukväxtavdelning. Den ska vara en art som tål en del kyla (ca ner till -20c -25c).
tantGröön
OO, detta skulle jag också vilja odla. Hör gärna av er om ni hittar frö någonstans!
Rozzy
Har handlat sichuanpeppar av märket Risberg i en glasburk från kryddhyllan på Ica det är inte bara skal utan massa stora svarta frön och de gror nu ☺ vad ska jag göra nu?
Atlas_Lager
CITAT (tantGröön @ 13-10-2011, 17:55) *
OO, detta skulle jag också vilja odla. Hör gärna av er om ni hittar frö någonstans!

https://www.sneckenstrom.se/fron/exotiska-s...uan-pepper.html
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon