Lady Q
Då vi nu är inne i oktober undrar jag om det nu är försent att dela min perenner, ex funka, alunrot, Iris, elefantgräs mm. Undrar även om det går att dela höstsilverax samt hur man då går tillväga?
ingrids
Jag tror att jag väljer att svara på de två växter jag vet något om. Höstsilverax bör delas på våren enligt regeln höstblommande växter delas på våren, vårblommande på hösten. Att dela en alunrot är inte lyckat på alla sorter alls, har tagit livet att alunrot av att dela. Skulle själv bara testa på riktigt stora exemplar, men jag har blivit feg.
Eva i Skåne
Om du inte bor allt för långt norrut tror jag det går utmärkt att dela perennerna nu.
Funkia är lätt att dela. Det ger sig själv lite var man ska dela dom.
Alunrot är kanske beroende på sort, men mina mörkbladiga (minns inte vad dom heter) går utmärkt att dela. Dom som växt uppåt och fått lite "stam" ser inte så kul ut och där har jag tagit toppen och rotat i jord. Det funkar också.

Detta är dom sorter jag har erfarenhet av.
Lady Q
[quote name='Eva i Skåne' date='03-10-2011, 17:11' post='1468630']
Om du inte bor allt för långt norrut tror jag det går utmärkt att dela perennerna nu.

Stockholmstrakten, är det för långt norr ut :-)???

[quote name='ingrids' date='03-10-2011, 16:48' post='1468621']
Jag tror att jag väljer att svara på de två växter jag vet något om. Höstsilverax bör delas på våren enligt regeln höstblommande växter delas på våren, vårblommande på hösten.

Tack för ditt svar!
Några tips hur man enklast delar höstsilverax så de inte skadas??
KatteLatte
Brukar vara ganska "brutal" vid delning av perenner. Kör bara spaden rätt igenom; man kan ju försöka träffa så man hamnar rakt mellan delarna, men tar i regel inte mer hänsyn än så...
ingrids
Höstsilverax är såna där lite knöliga växter som egentligen inte gillar att flytta och hur man delar dem vet jag tyvärr inte - mina är än så länge jätteynkliga ... Har flyttat dem nu i höst, alltså vid helt fel tid, och tittar på dem väldigt "hönsmammigt" för att se om de tagit skada.
Eva i Skåne
CITAT (Lady Q @ 04-10-2011, 14:20) *
Stockholmstrakten, är det för långt norr ut :-)???

Nej, norra norrland tänkte jag ungefär smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon