snillan
Hej, jag har flera doftpelargoner som jag tidigare övervintrat i mitt köksfönster, och sticklingar som jag köpte från Odla.nu i våras. Nu är de jättekraftiga och fina efter sommaren. Dock dök en fråga upp i mitt huvud. Om jag vill övervintra dem i köksfönstret i år också, bör jag plantera om dem inför hösten/vintern ? Jag har inte gjort det tidigare, men de har aldrig varit så kraftiga och fina som nu heller ....

De är jättefrodiga och de som jag köpte som nya sticklingar från Odla i våras, ser ut att ha för små krukor, eftersom de vuxit så bra i sommar. Vad tycker ni, ny fräsch jord till vintern eller stå kvar i sina jord från i somras.
Eva i Skåne
Jag tycker inte du ska plantera om nu. Dom ska få gå i lite vila även om du har kvar dom i fönsterkarmen och ny jord blir en onödig energikick.
Möjligen de som du tycker står i för liten kruka. Lyft försiktigt upp en planta och se. Är krukan full med rötter kanske du får plantera om, men annars tycker jag du ska vänta med det också. Dom har ju inte stått mer än ett par månader i den jorden.
Peztis
Aldo, tack för en bra länk tillmycket nyttig info.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon