hansahl@algonet.se
Vore mycket tacksam om ni kunde/ville hjälpa mig med namnet på nedanstående blomma (Se bild). Den kom in i min trädgård via en "frömatta" från Weibulls som jag köpte för några år sedan. På förpackningen fanns en lista med namnen på blommorna som ingick i den, men tyvärr har jag slarvat bort den.
Blomman självsår sig snällt, så jag får massor av små rosa blommor mellan mina perenner.

Rosa blommor
Eva 33c
Det skulle kunna vara rosenglim, silene armeria. Den har ett bladverk som man uppfattar som lite blågrönt, vilket är svårt att avgöra på dina bilder. Annars kanske det är någom annan silene.
koja72
Jag trodde det var såpnejlika, men jag kan vara ute och cykla confused.gif
Eva 33c
Såpnejlikan är ju perenn, jag uppfattade det som att detta var en ettåring som frösår sig själv. Och jag tycker inte riktigt att blomman liknar mina såpnejlikor (som sprider sig med utlöpare) heller. Men både såpnejlika och rosenglim tillhör familjen nejlikväxter, så det finns klart likheter. Familjen är stor, och jag är rätt säker på att blomman på bilden tillhör någon art i den.
koja72
Som jag skrev, så var jag inte säker och jag är absolut ingen expert, så jag har fel
Eva 33c
Jag är inte heller säker och inte heller någon expert smile.gif Men själv tror jag mer på rosenglim än såpnejlika i detta fall, men det rätta svaret kanske är något annat. Den som ställde frågan har nu två förslag att leta vidare på och jämföra med.
hansahl@algonet.se
Tack Eva 33c!
Rosenglim är nog det rätta namnet på blomman. Har kollat på andra bilder på nätet och det tycks stämma.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon