|
Gröna mormor
03-10-2011, 16:06
Har en näva som blommat hela sommaren och blommar än. Har tyvärr inte kvar namnlappen. Kan någon säga mig vad den heter så jag kan gå och köpa fler?
Jan Lindgren
03-10-2011, 16:22
Hej! Spar pengarna och dela eller ta sticklingar i vår. Nävor är lätta att föröka. MVH Jan Lindgren
solbrud
03-10-2011, 17:21
Kanske "Rozanne", min planta av den sorten har ej blommat ännu så jag är lite osäker.
Eva 33c
03-10-2011, 19:50
Ett annat förslag är Geranium wallichianum. Rozanne är en hybrid som innehåller bla geranium wallichianum, så de är ganska lika. Vill du ha fler exakt lika så välj sticklingar eller delning som metod, om du har en hybrid så är det inte säkert att fröavkomman blir lik mamma. Sen är det lite pyssligt att plocka frö från nävorna. De mognar "en i taget" under lång tid, och missar man att skörda dem skjuter plantan iväg fröna med en liten katapult, och så har man bara tomma skal kvar på plantan.
ingrids
03-10-2011, 20:41
Är det Rozanne så kan Jan ha fel, har läst att den ska vara knölig att föröka även med sticklingar.
Gröna mormor
04-10-2011, 09:03
CITAT (Eva 33c @ 03-10-2011, 20:50)  Ett annat förslag är Geranium wallichianum. Rozanne är en hybrid som innehåller bla geranium wallichianum, så de är ganska lika. Vill du ha fler exakt lika så välj sticklingar eller delning som metod, om du har en hybrid så är det inte säkert att fröavkomman blir lik mamma. Sen är det lite pyssligt att plocka frö från nävorna. De mognar "en i taget" under lång tid, och missar man att skörda dem skjuter plantan iväg fröna med en liten katapult, och så har man bara tomma skal kvar på plantan. Då kanske jag kan låta den fröa av sig och föröka sig själv i den rabatten? Den har ett slingrande växtsätt, så det blir nästan som en marktäckare, men den slingrar sig över andra växter där också, vilket jag tycker är vackert
Eva 33c
04-10-2011, 10:40
CITAT (Gröna mormor @ 04-10-2011, 10:03)  Då kanske jag kan låta den fröa av sig och föröka sig själv i den rabatten? Den har ett slingrande växtsätt, så det blir nästan som en marktäckare, men den slingrar sig över andra växter där också, vilket jag tycker är vackert  Det kan du naturligtvis göra. Det blir lite "svinn" när naturen sköter frösådderna själv förstås. Hot mot de små grodderna är både djur, som äter fröer, och vi själva, som glömmer bort hur en nygrodd planta ser ut. Och att andra växter och ogräs kan kväva de små. Är det en rabatt du rensar ordentligt annars så kan det vara svårt att inte ta bort önskade plantor av bara farten. Men som alternativ till att inte ta reda på fröerna alls har man ju inget att förlora. Men då får du förstås inte putsa bort vissna blommor eller så. Om du har en köpeplanta som annars förökas vegetativt så är det inte säkert att den bildar moget frö heller. Jag har en del såna nävor som jag aldrig lyckats skörda några fröer från. Så det skiljer sig lite.
Jultorpet
05-10-2011, 07:23
Kan vara Geranium 'Jolly Bee', men det kan säkert finnas fler som liknar den.
Gröna mormor
05-10-2011, 08:31
CITAT (Jultorpet @ 05-10-2011, 08:23)  Kan vara Geranium 'Jolly Bee', men det kan säkert finnas fler som liknar den. Tack Jultorpet, då noterar jag det namnet i min trädgårdsförteckning
Eva 33c
05-10-2011, 09:44
CITAT (Jultorpet @ 05-10-2011, 08:23)  Kan vara Geranium 'Jolly Bee', men det kan säkert finnas fler som liknar den. Man har nu fastslagit, med DNA-teknik, att Jolly Bee och Roazanne är samma planta som sålts under olika namn. Det var patenthållaren för namnet Rozanne som "vann" , och att Jolly Bee numera är ett "olagligt" namn. Här är en länk om nån vill läsa mer om namndispyten
Jultorpet
05-10-2011, 20:11
CITAT (Eva 33c @ 05-10-2011, 10:44)  Man har nu fastslagit, med DNA-teknik, att Jolly Bee och Roazanne är samma planta som sålts under olika namn. Det var patenthållaren för namnet Rozanne som "vann" , och att Jolly Bee numera är ett "olagligt" namn. Här är en länk om nån vill läsa mer om namndispytenAha, så väl insatt var jag inte! Vet att 'Jolly Bee' var en sort som man inte fick föröka och sälja hur som helst för några år sedan.
octachoron
06-10-2011, 21:54
'Rozanne' som denna näva verkar vara är nästan steril så det blir knappast några frösådder från den tyvärr. Bästa sättet att föröka Rozanne som hemmaodlare är nog med avläggare, har hört några som lyckats med det. Om man vill ha fröspridning av nävor i trädgården så satsa på spansknäva/kronnäva (oxonianum), de är riktiga fröspridare!
Fågelvägen
07-10-2011, 10:18
Håller med octachoron: Vi har några 'Rozanne' sedan 2008. Inga fröplantor har dykt upp, trots att allt möjligt annat sår sig i omgivningen.
Gröna mormor
07-10-2011, 14:00
Alltså inget hopp om fröspridning, men kan man dela den då eller är det sticklingar som gäller?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|