|
Jag har en problemrabatt som är kirskålsinfesterad. SUCK! I andra rabatter har jag nävor som sprider sig mycket och täcker och kväver det andra så en del växter för en ganska tynande tillvaro där.
Satt och funderade... Om jag gräver upp hela kirskålsrabatten och rensar så mycket rötter som bara är möjligt, sparar det som är av värde, och sedan planterar ned nävorna där - vad kommer att ta över? Kirskålen eller nävorna? Eller kommer nävorna att sprida sig med kirskål som väver sig in i bland dem?
Tyvärr klara kirskål sig med pyttelite ljus, så jag är tyvärr inte säker på att nävorna kan kväva kirsålen. Men om de får lite hjälp av en markduk så kanske?
Aqvakul
03-10-2011, 16:31
Tyvärr är nog kirskålen livskraftigast...
malarmaster
03-10-2011, 17:39
av erfarenhet: Kirskålen. du kan göra som du tänker,gräv upp o rensa så mycket som möjligt,låt rabatten stå oplanterad några månader( under växtperiod) o rensa så fort det dyker upp något.då bör du ha fått bort det mesta.men tänk på att det förmodligen finns gott om frö i jorden så man får kolla hela tiden.kirskål är oerhört duktig på att sprida fröer. Ulf
Jo, jag vet att kirskålen är hopplös!
Och jag misstänker att kirkålen kommer att trona över nävorna, ser att de kan bli riktigt höga inne bland buskarna.
Har lite funderingar på att rensa, lägga markduk och plantera ovanpå och med en barriär mot buskarna på ngt sätt. El det borde funka att lägga markduk runt där med. Men då kräver detta en massa jord/kompost/gödsel och en j-a massa jobb. Fast jag inser ju att det är i stort sett enda lösningen.
Jaja, något ska man väl sysselsätta sig med.
Gossen Ruda
05-10-2011, 07:39
Som jag skrivit tidigare, det går att utrota kirskål med idogt grävande men det tar tid. Genvägen heter glyfosat.
malarmaster
05-10-2011, 07:48
min erfarenhet av round up på kirskål är att den tillfälligt försvagar kirsen,den vissnar ner men är tillbaks inom 2 månader.tror att det helt enkelt är för mycket rötter för att det skall funka 100 %.till och med provat med bondeblandning (den är mycket starkare) men samma resultat.sedan är jag rädd för restprodukter efter round up. har man kirs på hela tomten o i hela omgivningen går det inte att använda gifter,man får acceptera att den finns där o försöka hålla rabatterna rena genom idog rensning. sedan är kirs vackert när det blommar så man får ta det som det är. Ulf
Gossen Ruda
05-10-2011, 08:18
CITAT (malarmaster @ 05-10-2011, 08:48)  min erfarenhet av round up på kirskål är att den tillfälligt försvagar kirsen,den vissnar ner men är tillbaks inom 2 månader.tror att det helt enkelt är för mycket rötter för att det skall funka 100 %.till och med provat med bondeblandning (den är mycket starkare) men samma resultat.sedan är jag rädd för restprodukter efter round up. har man kirs på hela tomten o i hela omgivningen går det inte att använda gifter,man får acceptera att den finns där o försöka hålla rabatterna rena genom idog rensning. sedan är kirs vackert när det blommar så man får ta det som det är. Ulf Knepet är att spruta/pensla upprepade gånger med ett par dagars mellanrum under en eller två veckor för att få ner så mycket medel som möjligt i rötterna. Sen får man hålla koll ett par år för att se så inget lyckats överleva ändå och kommer igen. Då räcker det oftast med att bara gräva upp rötterna. Restprodukter upplever jag inte som något problem.
Hörru Gossen, nu börjar jag allvarligt fundera på om du har aktier i företaget som tillverkar RoundUp!
malarmaster
11-10-2011, 21:11
att round up lämnar restprodukter som inte är så nyttiga har det skrivits om i många trådar. att negligera det särskilt om man har egen brunn är kanske lite dumt.man vill ju inte bli roundupad ulf
Gossen Ruda
12-10-2011, 06:45
CITAT (Peztis @ 11-10-2011, 22:05)  Hörru Gossen, nu börjar jag allvarligt fundera på om du har aktier i företaget som tillverkar RoundUp!  Inte så många. Det är snarare så att jag har skådat ljuset. Utan Roundup hade jag fått göra som i ordspråket: Har du fått kirskål i din trädgård, sälj huset.
Det går att utrota kirskål med grävning jag har gjort det för många år sedan. Det är jobbigt när man gör det men det lönar sig i längden det blir minst arbete. Jag är ingen roundupmotståndare heller men det skall vara i värsta nödfall.
Kirskålen växer igenom en 1 meter bred thuja häck hos mig! trodde den skulle stoppa allt ont som krirskål och mördarsniglar. Det var bara en dröm.
Det enda som stoppar kirsen är gräsklipparen ...
Besvärligt läge då skulle du haft mig där jag hade krupit in det hade gått. Ja gjorde det under en rönn men det var inte såå svårt.
blomkronan
04-11-2011, 08:25
Jag grävde kirskåls rötter minst tre ggr om året under våren, sommaren och hösten i minst 4 år!!! utan märkvärt resultat. Jag grävde djupt och rensa rötter mycket noga... men kirskålen kom tillbaka Tillslut ställde jag mitt växthus på platsen och la markduk utanför och fyllde på med singel. Idag har jag ingen kirskål  Du kanske kan bygga en mysig sittplats på platsen istället, lägg ut markduk med singel på, och kanske bygg en pergola och låta några vindruvor klättra upp på den och sen krukor med blommor istället för rabatterna
Hej
Du kan göra rabatterna på att göra hål i singel och markduk på plats som du ska plantera .
H.Bassam
Gräv, gräv o gräv. O sedan knipsa bort alla blad du hittar av kirskålen. Helt försvinner den inte men den kan hållas kort i rocken. När väl allt annat vuxit till sig så syns knappast kirsen. Under en av mina ekar utanför köksfönstret har jag närapå lyckats utrota den genom att hela tiden klippa med gräsklipparen. I stora rabatten nedanför lyckas den inte komma igenom riktigt, delvis pga lera och delvis för att jag knipsar, och delvis för att de andra växterna tar överhand. Det gäller att bli vän med sina fiender har jag lärt mig.
Hej
Gräv, gräv o gräv det är inte lätt på grund att finns många möjlighet som :
1 vattna ogräs på hett vatten för att döda ogräs rötter.
2 man kan bränna dem .
3 man kan övervattna dem.
4 injiceras salt på rötter huvud eller vattna dem på salt vatten. 5 ogräs bekämpning medel som som de säljer i affären , man ska säker om de är farliga Sverige och EU ska förhindra försäljning dem.
Obs man kan se och vilja metoden som passar om man ska gräva ska göra den minst en gång på vecka för att de är starka och kommer snabb.
H.Bassam
Bassam, det där med salt, det har väl till och med du fattat att man inte ska använda annat än i maten? CITAT (Bassam @ 05-11-2011, 19:54)  Hej
Gräv, gräv o gräv det är inte lätt på grund att finns många möjlighet som :
1 vattna ogräs på hett vatten för att döda ogräs rötter.
2 man kan bränna dem .
3 man kan övervattna dem.
4 injiceras salt på rötter huvud eller vattna dem på salt vatten. 5 ogräs bekämpning medel som som de säljer i affären , man ska säker om de är farliga Sverige och EU ska förhindra försäljning dem.
Obs man kan se och vilja metoden som passar om man ska gräva ska göra den minst en gång på vecka för att de är starka och kommer snabb.
H.Bassam
Oj, hade glömt den här tråden! Tack för era synpunkter!
Med största sannolikhet så blir det väl gräva&knipsa-metoden. Ska väl ha något att göra nästa säsong också!
En uteplats hade ju kunnat bli fin om det inte vore för det att det ligger så nära vägen så det hade liksom inte blivit något mysigt. Eller nära och nära... 10 m i från en landsväg som tyvärr är alldeles för hårt trafikerad i min smak.
Jag har en rabatt där jag planterat många nävor. Bland dessa nävor klarar inte kirskålen av att ta sig upp. Direkt bredvid kommer de naturligtvis. Vad jag gjorde var att först rensa, sedan plantera många plantor med nävor och under tiden som de växte till sig drog jag bort kirskål som ville upp mellan plantorna. Nu är plantorna stora och där kommer inte längre någon kirskål upp.
Att gräva har fungerat för mig, fick bort allt kirskål från ett 3 kvadratmeter stort område under sommaren. Men man behöver ligga i och ta bort alla rötter man hittar, oavsett vad det är för planta, bara för att vara säker. Låt det stå oplanterat en period och så fort man ser att det kommer ett litet kirskål-skott tar man bort det med så mycket som möjligt av roten. Skam den som ger sig
Ja, det är nog det bästa, att inte plantera något annat så att det inte gömmer sig. Men det är ju svårt att låta en tom rabatt vara...
Gossen Ruda
21-11-2011, 14:02
Vilka nävor är det som kan klara av kirsen? Jag har en del som definitivt inte skulle klara av det men brunnävan kanske?
Gunilla T
21-11-2011, 16:47
Den tuffaste nävan är flocknäva - Geranium macrorhizum. Den finns i många olika namnsorter. Flocknävan är allelopatisk, den bedriver krigsföring gentemot andra konkurrerande växter genom att utsöndra ett ämne som gör att andra växter får svårt att växa i dess närhet - den skyddar sig.
Vi köpte en kolonilott förra sommaren, och baksidan av stugan var helt täckt med kirskål. Jag grävde till slut upp all kirskål, trots allas påpekanden om att det inte går. Visst får man inte med alla rotbitar direkt, men så fort det tittar upp nån liten stjälk så rensar man lokalt, och efter en säsong är det helt borta. Kirskål är trots allt ganska svagväxande. Jag ser många andra i området som gång på gång knipsar av stjälkarna men låter rötterna vara, och det är uppenbarligen helt verkningslöst.
Gossen Ruda
16-01-2012, 14:50
CITAT (Plater @ 16-01-2012, 13:51)  Vi köpte en kolonilott förra sommaren, och baksidan av stugan var helt täckt med kirskål. Jag grävde till slut upp all kirskål, trots allas påpekanden om att det inte går. Visst får man inte med alla rotbitar direkt, men så fort det tittar upp nån liten stjälk så rensar man lokalt, och efter en säsong är det helt borta. Kirskål är trots allt ganska svagväxande. Jag ser många andra i området som gång på gång knipsar av stjälkarna men låter rötterna vara, och det är uppenbarligen helt verkningslöst. Om du kallar den svagväxande är det näringsfattigt, i en välgödslad rabatt är den invasiv. Rötterna kan sticka iväg nån meter på en säsong. I en vildäng är den dock inte värre än någon annan växt.
CITAT (Gossen Ruda @ 16-01-2012, 14:50)  Om du kallar den svagväxande är det näringsfattigt, i en välgödslad rabatt är den invasiv. Rötterna kan sticka iväg nån meter på en säsong. I en vildäng är den dock inte värre än någon annan växt. Ja långa utlöpare gör den ju, men rotmassan har ändå ganska modest tillväxttakt tycker jag. I vart fall är det inte svårt att hålla det i schack om man har ett någorlunda avgränsat område att handskas med.
Gossen Ruda
16-01-2012, 15:12
CITAT (Plater @ 16-01-2012, 15:09)  Ja långa utlöpare gör den ju, men rotmassan har ändå ganska modest tillväxttakt tycker jag. I vart fall är det inte svårt att hålla det i schack om man har ett någorlunda avgränsat område att handskas med. Jo, har man ett område med öppen mark där det bara är att gräva håller jag med. Har den däremot lyckts nästla sig in i rabatter och in i andra växters rotsystem är det nästan omöjligt.
CITAT (Gossen Ruda @ 16-01-2012, 15:12)  Jo, har man ett område med öppen mark där det bara är att gräva håller jag med. Har den däremot lyckts nästla sig in i rabatter och in i andra växters rotsystem är det nästan omöjligt. Ja, ska man gräva om en rabatt, byta jord och sedan plantera tillbaka det man hade i rabatten innan, då är det friläggning av rötter och minituöst pillrande för att plocka bort allt man misstänker är kirskål. Nu minns jag inte vad jag skrev tidigare i tråden men jag har i alla fall grävt upp en del av plantorna och satt dem i kruka. Då borde jag se om det kommer någon kirskål i krukan så då får jag ta mig en närmare titt på rotsystemet. Och så får jag väl ta tag i den däringa rabatten i vår eller så.
CITAT (Peztis @ 16-01-2012, 15:17)  Ja, ska man gräva om en rabatt, byta jord och sedan plantera tillbaka det man hade i rabatten innan, då är det friläggning av rötter och minituöst pillrande för att plocka bort allt man misstänker är kirskål.
Nu minns jag inte vad jag skrev tidigare i tråden men jag har i alla fall grävt upp en del av plantorna och satt dem i kruka. Då borde jag se om det kommer någon kirskål i krukan så då får jag ta mig en närmare titt på rotsystemet. Och så får jag väl ta tag i den däringa rabatten i vår eller så. Jag tycker det brukar funka bra att luckra jorden under rottråden med ett maskrosjärn, så att man ganska enkelt kan dra upp roten samtidigt som man ser vart den är på väg. På så vis har jag fått rent även ganska tätväxande perennrabatter från kirskål. Svårare är det, som Ruda skriver, runt träd och buskar med grövre rötter där den gärna nästlar sig in och gömmer sig. Som kolonist är dock mindre noggranna grannar ett större problem än själva ogräset!
CITAT (Plater @ 16-01-2012, 15:22)  ... Som kolonist är dock mindre noggranna grannar ett större problem än själva ogräset! Om det är ett större och återkommande problem så kan man kanske lägga en markduk vikt några gånger i kanten runt den egna kolonin? Det beror ju så klart på hur koloniområdet ser ut och hur stor plätt man har. Är det bara "ett land" på 10 x 10 m så kanske det funkar men har man grindar, staket, buskar osv som gräns så kan det ju vara värre. Hur djupt går eg kirskålens rötter? Har fått för mig att de är rätt ytliga men någonstans sitter en rötst där inne som säger att de kan gå djupt. Ok, "Google säger" att de har grunda...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|