Full version: Skörda brysselkål
Mattsson
Har några plantor brysselkål som växte bra men som en bit in i sommaren blev hårt angripna av kållarver. Dock verkar alla sådana försvunnit nu på höstkanten och kålen har fortsatt växa fint. Det har kommit nya, oangripna blad i topen, nästan som små kålhuvuden i sig!

Nu börjar de nedersta brysselkålen bli så stora att det är hög tid att skörda, men finns det kvar larver, ägg eller annat från kållarverna inne i de små kålrosetterna? Är dom synliga i så fall så att man kan se om de är ätbara eller ej?
Mattsson
ps, läste någonstans att man kunde lägga kål i ättika så skulle eventuella kryp komma ut, stämmer det?

Bladen är lite ätna, och det sitter nån tvestjärt under, men annars ser dom fina ut. Vore tråkigt att slänga allt....
andersen
Det är väl bara att prova, nu var det många år sedan jag odlade brysselkål men är det inte tidigt för skörd, vill minnas att jag skördade efter frosten hadde kommit och en bra bit in i vintern ungefär som grönkål.
Mattsson
Jo, jag har förstått att det är tidigt, men brysselkålen börjar bli riktigt stora och jag var nyfiken!

Jag tog och provade, skar loss de största och skar bort alla blad som var angripna och la dom i vatten med ättika. Hittade en minimask, en minisnigel och en liten grön larv.... Kokade sen och dissikerade medan jag åt men dom var jättefina inuti, så nu är det bara att se fram emot att få skörda allteftersom!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon