*Erika*
Hej!

Jag köpte en vit prärieklocka förra veckan och den var så fin med många knoppar. Efter någon dag fick den vatten via "vattenbad" enligt rekommendation från affären då den började se lite torr ut, men nu slokar den något fruktansvärt. Knopparna hänger och en del av bladen ser lite skrumpna ut...

Har jag vattnat för mycket? För lite? Eller kan det vara så att den blev kall på vägen från affären, den var väl inpackad men det är en stunds promenad hem.

Någon som har någon idé? Går den att rädda? sad.gif

// Erika
Åsa, mälardalen zon 2
Den vill ha en massa ljus + kanske något svalare fönster + högre luftfuktighet än vad man normalt har i ett bostadshus. (hellst vill den nog ha samma klimat som finns utomhus på sommaren.)

Prärieklocka är en typisk slit och slängväxt som inte håller speciellt bra vid den här årstiden, de brukar vara ganska hårt drivna. Man får nog se den mera som en snittblomma i kruka för oftast håller de inte så mycket längre än en snittblommebukett.

(en frostskadad blomma brukar få svartgröna blad så det låter inte som någon frostskada.
*Erika*
Jaha...då är det nog ljuset och luften den inte gillar...

Den står en bit in i rummet, 1,5 m kanske, men vi har ganska torr luft inomhus så det beror kanske på det. Den beter sig precis som om den håller på att torka ut, skrumpna blad och hängade knoppar...men inga svartgröna blad.

Jag får väl se på hur det utvecklar sig och i värsta fall försöka rädda någon av grenarna och ha som snitt sådär på sluttampen. smile.gif

Tack för hjälpen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon