|
Eva 33c
03-10-2011, 20:03
För länge sedan, 35 år sen minst, köpte min familj ett "spjälstaket på rulle" som det gjordes hundgård av. Det var tunna platta träspjälor, spetsiga uppåt och sammanfogade med nåt slag ståltråd. Såldes alltså som metervara. Jag har försökt googla runt lite, men hittar inget på nätet. Nån som förstår vad jag avser och vet om det fortfarande finns att köpa och i så fall var?
Förstår hur du menar även om jag inte har sett det. Här är ett alternativ, kanske?
Eva 33c
04-10-2011, 07:49
Kastanjestaketet var kul. Och "konstruktionen" precis som jag minns den. Men lite för glest för mig, jag ska inte ha det till hundgård denna gång utan runt kökslandet för att hålla rådjur borta och samtidigt skapa lite gynnsammare klimat i odlingarna och dessutom se liite "snyggt" ut. Just nu har jag Allox svarta plastnät på stolpar. Jag kan missminna mig,men tror att det staketet jag tänkte på var tätare...
Såg att det fanns pilstaket på rulle också någonstans men jag tror att det var ännu glesare. Om du inte vill ha på rulle utan kan köpa i sektioner så finns det ju en uppsjö...
Eva 33c
04-10-2011, 19:40
CITAT (Peztis @ 04-10-2011, 16:29)  Såg att det fanns pilstaket på rulle också någonstans men jag tror att det var ännu glesare. Om du inte vill ha på rulle utan kan köpa i sektioner så finns det ju en uppsjö... Ja, och det är ju inte så hinla märkvärdigt att spika ihop ett själv heller. Det vara mest det att jag kom ihåg det där staketet och tyckte att det skulle passa så bra i sammanhanget...  Men det har väl gått ur sortimentet helt enkelt.
Hur högt ska det vara? Jag menar, ska det vara mot råddjur så säger de ju att det måsta vara 180 cm högt. Då blir det kanske lite väl skuggigt? När jag är på brädgården brukar jag plocka åt mig de där små smala plankorna som de har som distans mellan. Jisses vad mycket roligt man kan göra med dem. Brukar alltid säga till att jag tar dem och att det ska vara till sonen för annars så snor han mina plankor som jag betalar för. De slänger dem ändå... Gissa vem som använder dem mest!  På brädgården hade dessutom en hel postvagn full med impregnerade som jag plockade ur de som var raka och fina. De är kanske dryga 70 cm höga, 1 cm tjocka och 5 cm breda. Tänkte att det kanske vore något att använda? Då kasnke du kan köpa stårtråd och fixa själv? Jag har bl a snickrat blomkrukor, skördekorgar (perfekt att ha när jag ska plocka upp potatisen och annat ifrån landet eller om man plockar blommor), ett avlastningsbord vid grillen, ett planteringsbord (med hjälp av även grövre virke i stommen)...
Eva 33c
07-10-2011, 13:24
Här är en till som plockar ströspjälor hos Bygg-Max, de är bara glada att bli av med dem. Jag har gjort alltmöjligt av dem jag med. Och funderade på att använda såna till staketet också faktiskt. Men det är rätt tisödande att sno ihop spjälor med ståltrd, har gjort det redan i annat sammanhang. Det staket jag har idag (stolpar m allox-nät) är ca 150 cm högt och rådjuren är inte desperata så de går inte in. Jag tänke sen ha spjälstaketet ca 100 cm högt och sen nät på den övre delen upp till tvärslån.
Kryddan03
07-10-2011, 17:28
CITAT (Eva 33c @ 07-10-2011, 14:24)  Här är en till som plockar ströspjälor hos Bygg-Max, de är bara glada att bli av med dem. Jag har gjort alltmöjligt av dem jag med. Och funderade på att använda såna till staketet också faktiskt. Men det är rätt tisödande att sno ihop spjälor med ståltrd, har gjort det redan i annat sammanhang. Det staket jag har idag (stolpar m allox-nät) är ca 150 cm högt och rådjuren är inte desperata så de går inte in. Jag tänke sen ha spjälstaketet ca 100 cm högt och sen nät på den övre delen upp till tvärslån. Kan du inte använda spikband för att fästa ihop spjälorna istället för ståltråd?  Om du har (eller hyr) en spikpistol underlättar det ännu mer.
Eva 33c
08-10-2011, 09:02
Egentligen var min fråga från början mest om det där färdiga staketet fortfarande fanns att köpa. Det är ju inga större problem att spika ihop ett spjälstaket egentligen, men ett färdigt på rulle hade sparat tid. Ska jag ändå spika ihop det från grunden så behövs egentligen inte vare sig ståltråd eller spikband, då fäster man ju spjälorna direkt i "staketstommen". Men tack för era svar.
Kryddan03
08-10-2011, 17:24
CITAT (Eva 33c @ 08-10-2011, 10:02)  Egentligen var min fråga från början mest om det där färdiga staketet fortfarande fanns att köpa. Det är ju inga större problem att spika ihop ett spjälstaket egentligen, men ett färdigt på rulle hade sparat tid. Ska jag ändå spika ihop det från grunden så behövs egentligen inte vare sig ståltråd eller spikband, då fäster man ju spjälorna direkt i "staketstommen". Men tack för era svar. Det var du själv som tog upp att du tänkt sno ihop spjälor med ståltråd. Men, det är helt ok. Skall avhålla mig från att svara i fortsättningen...
Kryddan, jag tror inte alls att Eva menade så! Självklart är det bra med andra synpunkter, jag menar jag hittade inte heller det Eva sökte men gav förslag om kastanjestaketet.
Idén med spikband är ju annars jättebra! Framförallt om man vill ha ett staket med lite mer böjda former istället för staketets rakare och "vassare" kanter.
Eva 33c
08-10-2011, 18:09
CITAT (Kryddan03 @ 08-10-2011, 18:24)  Det var du själv som tog upp att du tänkt sno ihop spjälor med ståltråd. Men, det är helt ok. Skall avhålla mig från att svara i fortsättningen... Å förlåt om jag lät näsvis Kryddan, det var derkligen inte meningen! Jag kände bara att tråden tog en annan vändning än jag tänkt, som trådar nästan alltid gör. Jag var ute efter att "köpa mig lite tid" genom att hitta ett färdigt staket, sen kom Peztis med sitt förslag om att sno ihop ett eget med ståltråd, och så kommenterade jag det, men sen kom jag på att om jag ändå ska göra allt själv behövs ju inte nån ståltråd alls Återigen, TACK för att ni kommenterat mina funderingar.
pleximaster
10-10-2011, 20:28
Var på Flyinge plantshop här om dagen och de hade två olika rullar med staket på rulle spjälor so hälls samman med tvinnad ståltråd.
Mvh plexi
pleximaster
11-10-2011, 04:40
Ja det måste det ha varit, tittade inte jättenoga hade två trötta barn med mig som drog åt olika håll...
Mvh plexi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|