annelito
Har precis blivit med hus och i trädgården har det tidigare grävts ned jordvärmeslingor vilket också bidragit till att jorden/gräsmattan sjunker ned där slingorna ligger. Det blir som små minidiken. Enligt säljaren har de fyllt på med jord flera gånger men marken sjunker undan ändå och jag har hört någon mer som har samma problem hos sig. Är det ett evighetsgöra att fylla på med jord regelbundet där slingorna ligger eller finns det någon "mirakelmetod"?

Frågan är också hur djupt dessa slingor brukar grävas ned? Kan man gå över denna yta med en jordfräs när det väl ska bli grönsaksland?
Gossen Ruda
CITAT (annelito @ 03-10-2011, 21:21) *
Har precis blivit med hus och i trädgården har det tidigare grävts ned jordvärmeslingor vilket också bidragit till att jorden/gräsmattan sjunker ned där slingorna ligger. Det blir som små minidiken. Enligt säljaren har de fyllt på med jord flera gånger men marken sjunker undan ändå och jag har hört någon mer som har samma problem hos sig. Är det ett evighetsgöra att fylla på med jord regelbundet där slingorna ligger eller finns det någon "mirakelmetod"?

Frågan är också hur djupt dessa slingor brukar grävas ned? Kan man gå över denna yta med en jordfräs när det väl ska bli grönsaksland?

Jag vet inte hur djupt slingorna ligger men för att det inte skall bli problem på ytan är det säkert ordentligt djupt. Nån meter förmodligen. Annars kommer säkert rätt svar snart. smile.gif Beträffande jordpåfyllningen så kan man fråga sig VAD man efterfyllt med? Är det sk köpejord så är det bara torv som snabbt förmultnar och försvinner. Riktig matjord skall det vara. Sättningar blir det alltid när man grävt.
annelito
Vet inte vad de har fyllt med men vi får börja med matjord så får vi se om det blir skillnad. Antar att vi får köpa kubiksäckar med jord då det är ett rätt stort område.
KatteLatte
Om du kollar runt litet på sidor/forum om värmepumpar så varnas det för att du riskerar att få en viss "permafrosteffekt" där slingorna ligger. Det finns även de som förespråkar att sommarstid koppla till solvärme för att få upp temperaturen i området där sligorna ligger. Myt eller marknadsföring, det vet jag inte, har inte orkat sätta mig och räkna på det.

Men en låg temperaur i jorden är nog inte optimalt för att grönsaksland.
Tapio
CITAT (annelito @ 03-10-2011, 21:21) *

Halaj!

De skall grävas ner till tjälfritt. Så det beror på var du bor hur djupt de ligger.

//T
ingelsgarden1
Hej!
Slingor till jordvärme brukar ligga på 1 meters djup ( ej frostfritt ) sjunkningar efter grävningen varierar på vad du har för jordmån. Är det mycket trädrötter som har blivit nergrävda i samband med återfyllnad kan det ta några år men det brukar ta minst 10 år som problemet varar.
Har fyllt på med jord i år där det var mycket rötter i marken, slingorna grävdes ner 1982.
Det där snacket om permafrost är rena nonsens.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon