Har fått två astrar från en annans trädgård men vet inte namnen. Kan någon hjälpa mig? Den första är över en meter hög och har mycket korta mörkgröna blad. Den andra är bara 50 cm hög och har även den korta mörkgröna blad.
Helen i Piteå Zon 5
04-10-2011, 09:31
Kan tyvärr inte hjälpa dig men Astrarna var jättevackra. Hoppas du får rätt svar av någon annan.
imjoh
04-10-2011, 09:42
Blommar de nu är det någon art av höstaster.
Gröna mormor
04-10-2011, 15:45
CITAT (imjoh @ 04-10-2011, 10:42)
Blommar de nu är det någon art av höstaster.
Ja dom blommar för fullt och jag vet att det är höstaster, men skulle gärna veta det latinska namnet också
Eva 33c
04-10-2011, 19:32
"Hösraster" är ett begrepp som används lite slarvigt om alla astrar som blommar på hösten. Arten som har det svenska namnet höstaster heter Aster novi-belgii , och är en ganska lågväxande sak. Men det finns hundratals namnsorter och hybrider av astrar som blommar på hösten. Att få en säker identifiering av dina astrar via en bild så här är nog väldigt svårt. Men jag hittade en bra artikel om höstastrar på Odla. Där finns också länkar till en massa bilder med olika arter Kanske kan du hitta nåt som hjälper dig vidare där. Och också länkar till fler artiklar i ämnet. Höstastrar
Gröna mormor
05-10-2011, 08:41
CITAT (Eva 33c @ 04-10-2011, 20:32)
"Hösraster" är ett begrepp som används lite slarvigt om alla astrar som blommar på hösten. Arten som har det svenska namnet höstaster heter Aster novi-belgii , och är en ganska lågväxande sak. Men det finns hundratals namnsorter och hybrider av astrar som blommar på hösten. Att få en säker identifiering av dina astrar via en bild så här är nog väldigt svårt. Men jag hittade en bra artikel om höstastrar på Odla. Där finns också länkar till en massa bilder med olika arter Kanske kan du hitta nåt som hjälper dig vidare där. Och också länkar till fler artiklar i ämnet. Höstastrar
Tack Eva för länken. Nu tror jag att jag vet namnet på den första i alla fall, bör vara Rubinschatz.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.