marpe
Hej!!
Undrar om någon kan förklara för mig.........
Köpte frön från clivia. såhär står det att dom heter.....
Clivia miniata var citrina
Vad betyder "var"? Har det med dess utseende att göra?
Har sett att ibland heter clivior pastell. Är mina frön pastell?
Har försökt ta reda på de olika grupperna men reder inte riktigt ut det. Skulle bli jätteglad om någon kunde förklara lite för mig. Är helt ny i cliviavärlden.
smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
var = varietet = lokala populationer inom en art, vilka är utseendemässigt och ofta ekologiskt distinkta.

Om det står Pastell efter Clivia miniata så är det namnsorten.

Är det en komersiell sort som förökas av någon stor odlare så kan pastell vara en serie av clivior som har pastellfärger.
Ex. har Humako en serie saintpaulor som de kallar Chimera och sedan har de nån till annat namn för att skilja dem åt.

Alla namnsorter är inte fröäkta = man får inte en planta likadan som mamman ifall man frösår
marpe
Tack Åsa för att du tog dig tid att svara
thanks.gif
LadyClive
Hei!
Jeg googlet på Clivia da jeg driver med denne planten som hobby. Og opp kom dette forumet. Jeg er Norsk men forhåpentligvis forstår dere hva jeg skriver. Jeg skriver vanligvis på forumet "hagegal" og "hagepraten" i Norge.

Jeg har holdt på med planten i mange år og vet en del. Derfor svarer jeg i tråden selv om den ikke er helt ny. Kanskje er det interessant for noen, kanskje er det andre spørsmål.

Til denne tråden.
Clivia Miniata var Citrina, betyr at det er en Clivia Miniata, som er en hovedtype. Det er disse som har de åpne blomstene, og den"vanlige" orange hører inn under denne. "var" er variant. "Citrina" er en samlebetegnelse på gul. Altså får du en gul Miniata.

Det stemmer at en frøplante ikke alltid gir samme farge som morplanten. Men de som virkelig blir gule er lett å skille fra resten mens de er små. Nederste del av stammen er nemlig grønn på disse mens den blir mørk rød/burgunder/rosa på de plantene som har det orange pigmentet.
Gul er nemlig en genfeil der det oransje pigmentet mangler!

Hybridisering med andre typer Clivia (finnes 6) har gitt varianter i farge. Fra nesten helt hvit, alle nyanser av fersken/aprikos/pastell, rosa til rød.
I tillegg fines Clivia som lukter godt, Clivia med flere kronblader, kjmpestore og miniatyrer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon