Ina
Nu är jag inte glad! sad.gif
Jag hade ställt krukväxter i fönstret i barnens rum och det har funkat hyfsat ett tag. Jag fick lova dyrt och heligt att JAG skulle vattna blommorna och det gjorde jag ju gärna. Som motprestation krävde jag att det skulle gå att ta sig fram till fönstret utan att få fotsulorna perforerade av Lego. Det har också gått bra.... för det mesta i alla fall! rolleyes.gif
Nu har yngst sonen haft fönstret på glänt för han tyckte att det var för varmt i rummet när han skulle sova. Både Amazonliljan och Vallotan har förfrusit bladen. Lökarna verkar ha klarat sig men det ser inte vackert ut! Jag hoppas att det går att rädda de stackars växterna. Vet någon om jag kan göra något speciellt för att underlätta återväxten, eller är det bara att placera dem varmt och be till en högre makt?
Eva i Skåne
Blommor i barnens rum gav jag upp för många år sedan. De åkte i golvet för ofta när barnen var små och nu vill tonåringarna knappt dra upp för sina fönster så där är skymning dygnet runt. När jag tog bort växterna därifrån för många år sedan passade vi på att ta bort fönsterkarmarna också för att ungarna inte skulle slå i huvudet, men så småningom ska de sättas upp igen smile.gif

Jag hoppas dina lökar överlever köldchocken.

Hälsn Eva
Ina
Nu är jag lite gladare!
Det verkar som om båda de förfrusna stackarna klarar sig. Vallotan hade ett litet nytt blad på gång som hade klarat sig och det satte racerfart när jag tagit bort de sladdriga som frusit. Amazonliljan kommer med en ny knöl i krukan, det stack upp ett nytt blad mitt i jorden i förrgår. Jag får väl se om det kommer nya blad även från de knölar som har fått sina blad frusna.
Det är hopp om livet i alla fall! biggrin.gif
abborrmaster
i övrigt behöver du väl kanske inte ha blommor just?
Finns ju växter som tål mycke skit...
Har en på mitt rum som jag haft i ca fem år nu.... Bara långa blad med vitt i mitten men vi lever ju i andningssymbios så varför inte?

/Simon
Helen i Skåne
Monstera är annars ett säkert kort. Det har tre av de fyra barnen, enda problemet som jag ser det är att de växer så in i baljan och att jag måste kapa dem med jämna mellanrum. Äldste sonen har tre "gräsplantor" nåt högt och spretigt som väller ut i ett paraply, himla fint. Och han är rädd om det, för det mesta... Ibland glömmer han att flytta dem när han öppnar fönstret till natten men än så länge har de klarat sig.
Ina
Vi hade ett "Monster" när vi flyttade hit för nio år sedan. Det tålde inte klimatet - det blir för kallt inomhus på vintern. sad.gif Det VAR verkligen ett monster! Den var placerad på golvet och bladen som var stora som dasslock stötte i taket så vi fick luta den för att den skulle få plats.

Simonabborrmaster! Blommor = Krukväxter! Åtminstone i min värld... wink.gif laugh.gif
abborrmaster
du menar jahaja... men jaha...

I övrigt har vi haft en monstera nån gång som klarade sig fint...

/Simon
abborrmaster
CITAT (Ina @ 07-01-2003, 21:28)
Vi hade ett "Monster" när vi flyttade hit för nio år sedan. Det tålde inte klimatet - det blir för kallt inomhus på vintern. sad.gif Det VAR verkligen ett monster! Den var placerad på golvet och bladen som var stora som dasslock stötte i taket så vi fick luta den för att den skulle få plats.

Simonabborrmaster! Blommor = Krukväxter! Åtminstone i min värld... wink.gif laugh.gif

men det kanske blev för många monster? tongue.gif

/Simon
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon