Full version: Jag behöver frön...
KOTKA
Letar efter frön till schuberthägg och annorlunda lönnar (japanska, med små, riktigt gafflade spetsar), bland annat vitbrokig lönn och Acer Palmatum Hybridum. Har ingen aning om var jag ska få tag på det. Har ni några tips?
kerstin z5-6
Finns massor av fröfirmor som säljer frö för vedartade växter
Huggorm
Jag har köpt en del frön på tradera. Där finns en del intressant, men informationen om växterna är i princip alltid fel så det gäller att veta vad man vill ha. Vill man ha lite bättre utbud kan man kolla på ebay.

Eva 33c
CITAT (KOTKA @ 04-10-2011, 20:10) *
Letar efter frön till schuberthägg och annorlunda lönnar (japanska, med små, riktigt gafflade spetsar), bland annat vitbrokig lönn och Acer Palmatum Hybridum. Har ingen aning om var jag ska få tag på det. Har ni några tips?

Gardensnorth i Kanada har rätt mycket trädfröer. Jag har handlat en hel del av dem genom åren. Det är jätteroligt att så buskar och träd, men det är ju ett långsiktigt projekt från frö till en storlek som verkligen kan kallas träd.
Tänk också på att om du önskar speciella namnsorter av vissa träd så är det inte säkert att fröavkomman från såna plantor blir vad du tänkt dig. Frö från variegerad lönn resulterar säkert inte i att alla avkommor blir variegerade. Hur stor andel som blir brokbladiga varierar med arter och sorter. Dessa träd förökas oftast vegetativt, med sticklingar och ympning. Shuberthägg tex är en namnsort av Prunus virginiana, där man valt ut en rödbladig variant som förökas under detta namn. Fröavkomman varierar säkert en hel del i rödhet, och får inte heller längre kallas 'Shubert'. Är trädet du vill ha en hybrid, en korsning mellan två arter, så brukar fröavkomman snarare likna någon av arterna som ingår i korsningen än moderplantan. Det kan ju vara spännande ändå, bara man har rätt förväntningar. Med tanke på att det behövs några år innan man ser resultatet så kan det vara bra att veta, så man inte blir besviken. Att så rena arter ger ett mer förväntat resultat.

Prunus virginiana i en rödbladig form har jag själv köpt från Gardensnorth 2009. De är nu ca 60cm höga smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon