Daniel_
Läste att vissa frön inte får stå i direkt solljus då fröna "bränns sönder". Hur kan man anpassa detta med ljuskällor i form av LE-lampor, lysrör och LED etc.
Planterade nu idag några kaktusfrön, och skulle troligtvis behöva ge dem extra ljus, men läste att man inte bör utsätta dem för direkt solljus då fröna bränns och "dör".
Har detta med ljuset eller temperaturen som kan uppstå att göra?

Vad bör jag ge dem för ljus? Använder en 120w LED lampa med fyra sorters ljus för att tomatplantorna mina ska överleva tills jag har mogna tomater. Men detta ljuset är kanske för starkt för att driva upp mina stackars kaktusar på?
Eller bör jag köpa ett full-ljus-spektrum lysrör? Och isf inom vilka kelvin bör de ligga? Läst allt mellan 5000 - 6500.
*Stintan*
Extraljus behövs väl inte förrän fröna grott och börjat växa.

Sol kan bränna ja och det för att det blir väldigt varmt i direkt sol men det är nog värst på våren/sommaren.
abbbe
Nej, fröna behöver inte ljus så länge de inte har grott.
Anja Danmark
LED-lyset bør være fint til dine kaktus også - jeg har i hvert fald aldrig hørt om, at LED-lys kunne brænde planter af.

Mon ikke det mest er for meget varme, der kan være problemet?

Som jeg ser det, har du rigeligt det lys, der skal til, med dine 120 W LED - hvor stort område belyser du?

mvh
Anja
Daniel_
Tack för svaren!
Nä men om vissa av fröna börjar gro och jag slår på lampan var jag rädd att de andra fröna skulle ta skada och kanske inte börja gro. Jag är väldigt ny på detta med växter så var tvungen att fråga. Så huvudfrågan var väl egentligen om det var själva ljuset eller om det var värmen som hade kunnat ha ihjäl växterna/fröna.

Till Anja; Min 120w LED belyser för tillfället cirka en yta på 1 m³. Tomatplantorna har tvirvts jätte bra under den så jag har även ställt mitt lilla citrusträd och min mynta där för att ge dem lite extra fart.

Anledningen till att jag köpte den var att jag ville att min tomat skulle överleva vintern, då fröna i en tomat jag köpte i affären redan börjat gro. Bifråga: För det ska väl inte vara möjligt? De innehåller väl något grohämmande medel?
Alexander-VG-zon3
Har aldrig varit med om att frön dör eller bränns av solen (tror inte ens det händer), däremot kan vissa gro sämre. Kaktusar är dock inga problem med att så där det är ljust, dom gror snällt ändå. Vill ha värme för att gro.

Växter kan brännas av solen ute (OM dom inte varit avhärdade nog (avhärda=vänja)). Men extraljus bränner inte, om nu inte växten växer upp armaturen och lägger bladen mot och torkar av värmen.
kerstin z5-6
Mer än 80% av alla fröslag är sk ljusgroende-dvs groning stimuleras av ljus,de ska sås ytligt på såjorden o ev sprejas fast med svag blomspruteståle med vatten,ljuset - räcker ofta med vanligt blekt dagsljus, när de grott ska de förstås ha tilläggsljus om man sår inne.
En lite del frö är sk mörkergroende,vissa i släktet viola hör tex dit, dvs groningen stimuleras bäst om fröna sås mörkt.Detta gör enklast genom att man täcker fröna med ett lager jord.
Sainty
Är det bara jag som reagerar över att Daniel använder en LED på 120 Watt? Det är ju enormt massa Watt för LED. Och jag gissar bara, men en sådan jättelampa måste väl ändå generera värme som ett element - och DET kan vara skadligt för plantorna om Daniel har lampan för nära krukorna.
kerstin z5-6
Det kan du ha rätt i jag använder inte LED utan helt vanliga bonnlysrör vilket går utmärkt för de 2000 plant jag driver / säsong
Daniel_
Det som är bra med led är ju all du får mindre spillenergi i form av värme. Har placerat en termometern precis över lampan och den håller ca 25 grader i ganska stängt utrymme, timma efter timma. Testade precis att sätta handen mot glaset precis under dioderna och det var ingen större värme alls efter att den varit igång i 5 timmar. Kan mäta med termometern imorgon om någon intresserar sig av att veta värmeutvecklingen. Kan tillägga att jag även sett odlingslampor av LED på 600 watt.
Just det med mindre spillenergi var anledningen till att jag valde den. Och om de nu stämmer att våglängderna för det röda och blåa ljuset är de samma som klorofyllet har lättast för att absorbera måste ju detta vara framtiden, rent ur miljösynpunkt. Men nu var jag kanske lite utanför det som diskuterades
Anja Danmark
CITAT (Sainty @ 05-10-2011, 20:37) *
Är det bara jag som reagerar över att Daniel använder en LED på 120 Watt? Det är ju enormt massa Watt för LED. Och jag gissar bara, men en sådan jättelampa måste väl ändå generera värme som ett element - och DET kan vara skadligt för plantorna om Daniel har lampan för nära krukorna.

Nej - jeg bruger 17 W på 1 m2 med fine resultater, synes også, at 120 er meget voldsomt... Jeg bruger LED af hensyn til miljøet, og der er 120 W ikke så godt sad.gif

Daniel_
CITAT (Anja Danmark @ 06-10-2011, 07:22) *
Nej - jeg bruger 17 W på 1 m2 med fine resultater, synes også, at 120 er meget voldsomt... Jeg bruger LED af hensyn til miljøet, og der er 120 W ikke så godt sad.gif

Jag har dålig koll är ganska ny till min hobby, men läste att belysningsarean var 0,5m² till 4m², och de rekommenderade 1 m². Därav blev det den. Sedan om det är overkill eller inte vet jag ej. Men eftersom plantorna jag har överlevt och verkar må bra så är jag nöjd smile.gif
Anja Danmark
CITAT (Daniel_ @ 06-10-2011, 14:34) *
Jag har dålig koll är ganska ny till min hobby, men läste att belysningsarean var 0,5m² till 4m², och de rekommenderade 1 m². Därav blev det den. Sedan om det är overkill eller inte vet jag ej. Men eftersom plantorna jag har överlevt och verkar må bra så är jag nöjd smile.gif

Det er fint for planterne - men bare ikke nødvendigt med så meget... Til gengæld kan du dække et endnu større område, hvis du hæver lampen højere op.

Jeg undrer mig over, at de siger, at den kun kan dække 1 m2 - hvilke dioder er der i lampen? Er det 1 W eller?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon