Flemming
Just nu sitter det en insekt på mitt fönster.
Blåögd men inte blond...

Någon som vet vad det är för sort ?
Gossen Ruda
En parasitstekel.
Flemming
CITAT (Gossen Ruda @ 05-10-2011, 08:21) *
En parasitstekel.

Mange tack !
amaira

Men! Vilken fantastiskt bild! Vilka ögon! Magiska! wub.gif

Fast jag är inte helt säker på att hon är en sann blondin - jag menar blåöging, det kan vara ljuset som gör det också. Oavsett vilket så är hon en skönhet på din bild!!
Gossen Ruda
CITAT (amaira @ 06-10-2011, 11:20) *

Fast jag är inte helt säker på att hon är en sann blondin - jag menar blåöging, det kan vara ljuset som gör det också. Oavsett vilket så är hon en skönhet på din bild!!

Det kan vara en han också. Jag tycker det ser ut som 7 bakkroppssegment, honan har bara 6. Att det är en parasitstekel ser man på alla antennsegmenten, mer än 16. Familjen är Ichneumonidae, underfamilj Ophioninae eller Tryphoninae. Parasiterar vanligen på olika fjärilslarver.
Flemming
CITAT (amaira @ 06-10-2011, 11:20) *

Har helt glömt att tacka för ditt beröm...

Dom vita/ljusa prickarna är troligtvis något i glasrutan och ljuset i vänster underkant är ströljus från lampan i fönsterkarmen.

Visst är hon/han vacker och det ser ut som om den svävar i rymden...

Nikon D5000 med ett Tamron 2,8 Macro var verktygen.
xlxl67
Oootroligt snygg bild!!! Jag vill också fota en parasitstekel! wub.gif
Flemming
CITAT (xlxl67 @ 09-10-2011, 22:25) *
Oootroligt snygg bild!!! Jag vill också fota en parasitstekel! wub.gif

Ledsen men den har flugit iväg... trostar.gif
Tycker den ler mot kameran men det är kanske ren inbillning...

Det var inte meningen att det skulle bli en "vacker" bild utan den skulle bara användas för identifiering, men men så kan det gå när haspen inte är på...
Jag ställde en fråga till dig xlxl67 i tråden där du visar bilder från österlen,såg du några vilda djur under tiden du var där ?
I så fall åker jag bort dit till våren,när det börjar hända saker i djurens barnkammare...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon