Full version: Byta jord
imjoh
Fick vxthuset invaderat av vita flygare, frstr att jag mste gra rent och skura mer n noga nr jag har tagit de sista grnsakerna men hur r det med jorden, behver jag byta den. Kan det finnas risk att ngot elnde stannar i jorden under vintern?
Ally
Jag har vntat och vntat fr svar p din frga!
Men nu har jag lst i Maj-Lis Petterssons bok "Skydda din Trdgr" att man behver inte byta jorden:

"Efter att ssongen r avslutat skall allt vxtmaterial tas bort s snart som mjligt r plantorna starkt angripna av spinnkvalster, trips eller svampsjukdomar br skrden avslutas och plantorna tas bort tidigare. Det r annars stor risk att mngden vervintrande dvalhonor eller infekterade vxtrester blir mycket stor och svr att sanera p ett tillfredsstllande stt. Rengr huset helst med hgtryckstvtt. Tvtta med spa. Spola det tomma vxthuset ven p vren innan plantering. Jorden behver inte bytas varje r. Om ngon ensktaka planta visar vissnesymptom under ssongen tas den bort...Visar det att merparten av plantorna har dligt rotsystem br jorden bytas."
Bassam
Hej

Du kan bara byta 10cm frn versta jorden .

H.Bassam
imjoh
Tack fr svar, jag tog ut bde vxter och jord fr skerhets skull, har odlat i ldor s det gick ganska smrtfritt, vgade inget annat. Ska tvtta med hgtryck och spa.
Bock
CITAT (imjoh @ 03-11-2011, 19:35) *
Tack fr svar, jag tog ut bde vxter och jord fr skerhets skull, har odlat i ldor s det gick ganska smrtfritt, vgade inget annat. Ska tvtta med hgtryck och spa.

Jag hade de tv frsta ren ohyra i mitt vxthus men sen satte jag in en flkt och sen dess har jag inte haft ngra gster p besk och d gller det bladlss flygare ect...

Jag tror att det inte rcker med att ha ppningsbara fnster samt ppen drr du br ha en flkt som blser runt luften beroende p hur stor vxthus du har....

S har det fungerat fr mig...

Ha Det !
Bassam

Hej

Men flkt kostar mycket men Rengr kammaren och byta jorden Till ett djup av 10 cm fr att ta bort insekter och sjukdomar gg som de lgger under av vinter s vi bli frlsta av mer n 90 procent av insekter och sjukdomar fr att lite sjukdomsfrebyggande r bttre from tusen behandling.

H.Bassam
Bock
CITAT (Bassam @ 08-11-2011, 01:26) *
Hej

Men flkt kostar mycket men Rengr kammaren och byta jorden Till ett djup av 10 cm fr att ta bort insekter och sjukdomar gg som de lgger under av vinter s vi bli frlsta av mer n 90 procent av insekter och sjukdomar fr att lite sjukdomsfrebyggande r bttre from tusen behandling.

H.Bassam

En flkt kostar mycket ??? Ja kanske det beror p storleken men r det en hobby att ha vxter s fr vl det kosta lite eller...Spela golf,surfa ect vad kostar det.... Sen fr du frhoppningsvis frukt och grnsaker att njuta av som en belning....

Ha det!
Bassam
Hej

Om vi ​​befinner oss framfr flera alternativ ,Vi mste vlja det bsta av flera aspekter, jag inte sga om vi anvnder flkten fel. , men jag sa att om vi gr huset r rent och ndrar av jorden till 10 cm djup frn jorden s vi kan sparar en massa El och pengar varfr inte.

Obs

Eftersom de flesta av de insekter och svampen stller gg och faser ver vintern i det hr 10 cm djup av jord.

H.Bassam
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon