Full version: Oka (Oxalis tuberosa)
Scout
Har odlat oka för första gången, är det någon annan som har provat? Har läst att de precis som jordärtskockor är kortdagsväxter och bildar knölar sent när dagarna blivit korta, så jag tänkte vänta med att ta upp dem ett tag till.

Tål knölarna övervintring i frusen mark?
Kan man höstplantera knölar? eller är det bättre att övervintra dem frostfritt inne och sätta knölarna i vår? Hur glest borde de sättas?

Är det någon som ätit dem? Hur lång är koktiden? Vad passar de till för annan mat? Hur äter du dem?
Scout
Är det ingen här på forumet som odlat oka?
sanna_v
Hej! Jag tog med mig ett gäng knölar från en potatismarknad i Bolivia i juni och satte dem i sörmländsk lerjord. Har nu i efterhand förstått att det bland annat är Oka, men har inte heller hittat någon info om hur man odlar dem i Sverige. Hur gick det för dig? Lyckades du få några knölar? Har du några odlingstips?

Har också satt papa lisa (ulluco, spenatrot). Den har jag läst att den behöver kortare dagar för att sätta knölar men längre utvecklingsperiod än en svensk höst. Har också läst att man kan täcka jorden med svart plast några timmar varje dag för att lura den.
Scout
Vad jag fått höra sen är att de inte är vinterhärdiga i Sverige utan måste tas in och förvaras som sättpotatis. Jag åt upp alla de få knölar som blev, blir inga såna nästa år.

Plantorna var rätt stora, bredde ut sig rejält i sidled, med sina oxalisformade blad. Men oka-skörden blev klen, bara några få knölar och inga knölar större än 1cm. Trots att jag skördade så sent som möjligt, efter att frosten tagit blasten. Smaken både färsk och kokt var lite syrlig. Pyttestorleken gjorde dem rätt ovärda i köket och svåra att hitta i leran.

Låter meckigt med Ulluco-odling, det där med korta dagar, precis samma problem som för okan. Jordärtskockor gör ju likadant men de hinner ju i alla fall utan hjälp. Är ulluco vinterhärdiga i sverige? Berätta gärna hur det gick med skörden, hur mycket det blev och om de var goda. Jag har snöat in lite på perenna och udda grönsaker, kanske vore något att prova,
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon