Scout
Har odlat korogi för första gången, är det någon annan som har provat? Har läst att de precis som jordärtskockor är vinterhärdiga och perenna. Men att de precis som jordärtskockorna är kortdagsväxter och bildar knölar sent när dagarna blivit korta, så jag tänkte vänta med att ta upp dem ett tag till.

Hur glest borde de sättas? Är det bäst med höst- eller vårplantering?

Är det någon som ätit dem? Hur lång är koktiden? Vad passar de till för annan mat? Hur äter du dem?

Wilmer
Här skördar sorken all corogi, men jag tror jag lyckades rädda några få rotbitar för att starta ett nytt bestånd..

Har bara kokat kort och ätit med smör. De skrumpnar FORT i kylen så rekommenderas äta färska.

Plantering; jag har haft dem rätt tätt och sedan sorken glesat ur, väldigt glest.. Tror att bara du gödslar så växer de. För optimal skörd är säkert ett större avstånd att föredra? Lycka till!

Har sett corogi på lyxrestauranger så det finns andra sätt att tillaga, men jag är nöjd med smör..

Korogi! Min lapp stod det corogi på så det skriver jag av bara farten..
Scout
Tråkigt med sork, de verkar förstöra mycket fast de är så små. Det har jag som tur är varit förskonad från, här är mest sniglar, och så några fasaner och rådjur.

Äta färska och höstså verkar bra alltså, om de håller sig dåligt vid förvaring i kylen.

Med smör låter underbart, det mesta blir ju bra med smör.

Mina har inte gjort så mycket väsen av sig. Små låga plantor, som drunknat lite under oka och brysselkål. Ska bli spännande att se vad det blev där nere under jord.

Vill de ha mycket gödsel eller är de som med jordärtskockorna och potatis att det inte är så noga?
Wilmer
Ja, sorken är ett gissel!

Du, ärligt talat vet jag inte jag är alldeles för dålig på att gödsla, måste lära mig att ge växterna lite mer så jag får större skördar.. De klarar sig helt klart på anspråkslösa premisser, lite höneskit eller hästskit har mina fått. Men för större skörd är det väl säkert bra att gödsla mer optimalt?

De små rotbitar jag räddat hem till husträdgården tog sig fort och jättebra, så nästa år får jag börja på ny kula här hemma.

Berätta gärna vad du gjort med dina! Jag har inte hittat så mycket information om de små gobbarna.
katah
Sitter samma sits, och har nu skördat mina " larver" .
Jag slängde bara en lagom sats på stekpannan med smör och det blir riktigt intressant.
Sönerna var rätt tveksamma för utseendet, men smakade allihopa.
Maken och jag gillade dom skarpt, så vi hoppas på mer plantor nästa år!

Jag läste på någon sida att de, son jordärtstkockakan är omöjliga att skörda noga, så det blir alltid några
röttbitar kvar på marken och därav nya plantor.
Det rekommenderades dok. välja stora och fina " larver" och använda dom som utsäde så att det skulle
bli bäst resultat.

Så nu avväger vi här om vi vill njuta av dom rötter vi har eller plantera dom ner.

Mina står just nu i pallkragar, som jag tänker riva bort nästa vår och det var meningen att ha ett kållland där nästa år, men jag får kanske fundera om
flirting.gif

Har ni någon susning om hur den klarar frost?
Hos oss har det varit precis vid nollan två gånger denna höst, men som sagt mina har varit i en upphöjd pallkrage.
Om den nu producerar knölar sent, vore det då en fördel att kunna skörda dom in i november...
Wilmer
Mina har klarat vintrarna utan problem och de som överlevt sorken är antagligen de små yttepyttiga rotbitarna den missat. De tål att överleva i zon 2 i allafall är mitt svar. Vi har haft -26 men då med snö de senaste vintrarna.
Scout
Korogin är skördad. Det blev rätt många, typ knappt en liter. Men jag trodde de skulle vara större, ska prova att äta dem snart nån dag, ska bli spännande. Hur mycket har ni fått från era.

Jag har hört mig för lite. De ska tydligen vara rätt härdiga. Ska inte vara några problem för mig i zon 4, lovade min vän som jag fick dem av i våras.
Wilmer
Jag fick inga men sorken blev mätt... Några stammar med rötter överlevde så jag hoppas på att få igång odlingen till nästa år igen! Stora har aldrig mina blivit, kanske några cm långa?
Scout
Nu är det provsmakat:

Korogi rå - krispiga, mycket fin konsistens, helt smakbefriade.

Korogi kokt - Koktid 5-10min. Fortfarande lite krispiga, goda men har mycket mild smak, mer smak som kokta än råa.

Det är jättedrygt och svårt att få bort leran i springorna mellan ringarna, vilket är ett stort minus. Ska prova korogi i wok, känns som att det kan göra sig, har satt en hel kvadratmeter till nästa år ~15cm mellan plantor och rader.
katah
Jo, det där rensandet var ett elände.
En påse i diskmaskin utan tvättmedel nästa gången whistling.gif

Scout
CITAT (katah @ 21-11-2011, 22:16) *
Jo, det där rensandet var ett elände.
En påse i diskmaskin utan tvättmedel nästa gången :whistling:

Det där lät genialt, skulle det funger? De kanske är både tvättade och färdigkokta när de kommer ut! Har ju hört om folk som kokar ägg i diskmaskinen... :)

Inte för att jag har nån diskmaskin dock, får nog fortsätta att skrubba och pilla med naglarna mellan valkarna på knölarna, det är ju oåtkomliga springor, börjar förstå varför korogin inte konkurerade ut potatisen.

Går väl an om man odlar i sand eller torv eller annan fluffig fuskjord. Kolonilotten ligger dock vid Uppsala-Ekeby bruk, jag odlar i samma lera som man förr gjorde förstklassigt porslin av, och den är kladdig och liksom suger sig fast på allt.
Wilmer
Pillig resning, japp. Använder nagelborstar som rotfruktsborste, tätare o mjukare strån. Har också lera!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon