ingrid fuxwall
05-10-2011, 17:47
I maj köpte vi ett träd och planterade till minne av sambon - det tog sig aldrig och idag läste jag i en råd och rön att man har rätt att reklamera träd och buskar och att det räckte med en bild, istället för att frakta tillbaka trädet, självfallet gick inte denna butiken med på det. Nämnde att det stod i tidningen att man kunde kräva att få ersättning för tex. släpkärra - trädgårdsmästaren skakade bara på huvudet.
Nu ska jag alltså gräva upp plommonträdet, frakta det i framsätet - det tyckte person var bäst och sedan?
Frågar Ni mig vill jag ha pengarna tillbaka men de kommer ju inte att gå med på det - eller?
Huggorm
05-10-2011, 17:57
Det beror nog på vad för affär du köpt trädet i. Är det en seriös firma har du etableringsgaranti. Sedan kan du inte kräva att få pengarna tillbaka via ett foto även om någon tidning påstår det
andersen
05-10-2011, 18:00
Reklamation låter lite marigt på en växt, vem avgör om den har sköts som man skall, väder mm har väl åxå betydelse?. Sedan så förstår jag inte varför handlaren skall betala släpkärra, han har väl inget intresse av det, om kunden vill visa upp en dödväxt så är det nog upp till kunden att ordna/betala transport.
ingrid fuxwall
05-10-2011, 19:17
Hoppa inte på mig, skrev bara vad jag själv läst mig till.
Reklamerar man innan ett halvår är det upp till försäljaren att bevisa att köparen misskött trädet/busken. Mellan 6 månader och 1 år är bevisbördan hos köparen, att denne gjort vad man ska göra.
Trädet är helt klart inte friskt och man har uppmanat mig att gräva upp det och komma in med det.
I år har det varit svårt att misslyckats med träd och buskar, här har ju regnat mest varje dag och jag är tveksam till att man köper ett träd och vanvårdar de så att man måste gå tillbaka och klaga på det - vad vinner man på det?
kerstin z5-6
05-10-2011, 19:37
så klart du har rätt! hade det varit en seriös firma tex hortogreen/lokala plantskolan här/ annan seriös firma/ hade du fått ett nytt träd alt pengar direkt!!!!
Om det dör under vintern-tveksammare men även då brukar de som vill behålla kunder ersätta!
beklagar verkligen och så trist att det var just ett såndant träd
För många år sedan fick vi en ullungrönn som vårdträd.
Jag palnterade det enl konstens alla regler och det fick blad - som sedan bara säckade ihop.
Jag kommunicerade med plantskolan och vi fick åka tillbaka dit med trädet och fick ett nytt. Det var dock inte alldeles självklart men jag hade tur.
Det nya trädet lever fortfarande.
Huggorm
05-10-2011, 21:11
När jag handlar något på min lokala plantskola (Nisses växter/BoGrönt) så får jag med ett papper där det står klart och tydligt vad som gäller, vilka datum det handlar om hur man skall plantera. Inga missuppfattningar och rätt generösa villkor vid reklamation faktiskt.
ingrid fuxwall
06-10-2011, 18:02
CITAT (Huggorm @ 05-10-2011, 22:11)

När jag handlar något på min lokala plantskola (Nisses växter/BoGrönt) så får jag med ett papper där det står klart och tydligt vad som gäller, vilka datum det handlar om hur man skall plantera. Inga missuppfattningar och rätt generösa villkor vid reklamation faktiskt.
För 8 år sedan köpte jag fruktträd just på den affären du skriver, äppleträdet ger frukt men päronträdet lever en bedrövlig tillvaro och några skötselråd fick jag inte med mig.
Numera handlar jag enbart på små handelsträdgårdar, där köper jag både jord, lökar, buskar och träd och även en katt ; ))
Jan af Lisö
07-10-2011, 08:33
Själv köpte jag ett päronträd år 2002, det skulle ha varit ett familjeträd med 4 olika sorter. Nu när trädet är på sin 10:e säsong hos mig och nästan 4 meter högt ser jag att sortlistan stämmer inte, det finns bara tre sorter, och en av sorterna finns det två olika ympar av !!!
Känns hopplöst att klaga efter så lång tid, så det blir att köpa ympar av den 4:e sorten till våren och ympa själv....
Tyvärr är det den mest värdefulla ympen (Carola) som fattas, det finns 2 st Gråpäron ympar.
Gossen Ruda
07-10-2011, 10:44
Handlaren vill väl vara säker på att trädet verkligen är dött så att inte köparen bara vill ha ett träd till. En bild säger inget i sammanhanget, det kan vara grannens döda träd som fotats.
Huggorm
07-10-2011, 14:37
CITAT (ingrid fuxwall @ 06-10-2011, 19:02)

För 8 år sedan köpte jag fruktträd just på den affären du skriver, äppleträdet ger frukt men päronträdet lever en bedrövlig tillvaro och några skötselråd fick jag inte med mig.
Numera handlar jag enbart på små handelsträdgårdar, där köper jag både jord, lökar, buskar och träd och även en katt ; ))
Hoppas katten tog sig så du slipper reklamera den i alla fall
Lycka till, och se det som en förhandling. Du kan ju nämna att flera på odla.nu är intresserade av hur butiken kommer att agera och att de genom ditt träd delar erfarenheter av olika butikers reklamationstolkningar. För dig vore det naturligtvis roligt att kunna skriva till alla tusentals läsare att affären slutat väl.
ingrid fuxwall
11-10-2011, 19:31
Grävde upp trädet och forslade det tillbaka till affären men som sagt man får inte ha en liten bil om man ska ta med sig träd. Fick ett erbjudande om att få ett nytt träd - ville jag inte ha denna årstiden så jag valde ett tillgodokvitto.
Förstår att de vill ha tillbaka trädet men i detta fallet hade jag ett kvitto och på trädet fanns namnlapp och kod kvar och var fotograferade så därför kunde det inte bli något missförstånd, allt slutade alltså väl. Vill inte köpa något mer träd på denna affär men till våren kan jag köpa grönsaksfröer där - allt slutade alltså bra!
CITAT (Huggorm @ 07-10-2011, 15:37)

Hoppas katten tog sig så du slipper reklamera den i alla fall

Katten har tagit sig lite väl bra och just i kväll är han ute trots att inte får vara ute så här sent; )).
Tror inte att det är återköp på bondkatter - Er åsikt?
Krolliljan
12-10-2011, 05:24
Så bra att det ordnade sig.
Jag har själv haft tur när jag har köpt plantor som inte klarat sig. Har alltid fått ny planta eller tillgodokvitto. Vi planterade en thujahäckbit på 10 m i våras med 2m höga thujor och två tog sig inte. Då kom en kille från Blomsterlandet ut till oss och tittade och konstaterade att en inte var Ok så vi fick en ny. Sen ringde jag en månad efter och sa att en till var kass. Det var bara att åka in och hämta en ny nu två månader senare ( av en annan kille) utan kvitto och allt. Det kallar jag sevice.
CITAT (ingrid fuxwall @ 11-10-2011, 19:31)

Grävde upp trädet och forslade det tillbaka till affären men som sagt man får inte ha en liten bil om man ska ta med sig träd. Fick ett erbjudande om att få ett nytt träd - ville jag inte ha denna årstiden så jag valde ett tillgodokvitto.
Förstår att de vill ha tillbaka trädet men i detta fallet hade jag ett kvitto och på trädet fanns namnlapp och kod kvar och var fotograferade så därför kunde det inte bli något missförstånd, allt slutade alltså väl. Vill inte köpa något mer träd på denna affär men till våren kan jag köpa grönsaksfröer där - allt slutade alltså bra!
Katten har tagit sig lite väl bra och just i kväll är han ute trots att inte får vara ute så här sent; )).
Tror inte att det är återköp på bondkatter - Er åsikt?
Bra att det löste sig men du hade faktiskt haft rätt till betalt för ev. kostnad för hyra av släpvagn/bil samt även ersättning för bensin. Gör man en reklamation på något som har ett ursprungsfel så har man rätt till det om man reklamerar inom den tid som konsumentlagen säger.
Kör detta konsekvent med IKEA numera. Det är ju nästan alltid det är nåt som är fel så man måste åka tillbaka och efter en del tjafsande varje gång så brukar jag få milersättning utbetald. Brukar ha en utskrift ut konsumentköplagen med mig och sätta under näsan på dem.
Helén
Verona Grönjord
30-10-2011, 20:15
Tråkigt att trädet dog!
Men - Vad skönt att läsa om era bra och olika erfarenheter av utredda reklammationsärenden! :-)
Själv bor jag i glesbygd. Konkurrensbrist kan det också kallas. När jag hade trubbel med plantskolan så kallade chefen mig knäpp och hänvisade mig till att skriva en insändare i Lokaltidningen! (nonchalant och hånfullt)
Ja - sen är man ju tvungen att fortsätta att handla där iaf...om man inte tycker att det är lönt att köra 14 mil extra.
Jag har slutat att fråga om växter där. För man lurar tex kunder med att påstå att det bara finns ett zonindelningssystem. Vilket ju innebär att kunder köper intressanta växter som enligt zonindelningen kan upplevas funka här, men faktiskt inte gör det. Det tycker jag är uselt!
Jag kollar in en växt, och tar reda på det jag vill på annat håll numera!
Hälsar Verona
ingrid fuxwall
31-10-2011, 18:00
A och O är nog att spara kvittot och kanske också att lämna namnlappen på trädet/spara på stickan om det är en växt. Fast så finns ju de där små handlarna som inte lämnar kvitto - där är det lite svårare att reklamera
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.