stari
Har en fikus sedan många år. Senaste tiden noterat klibbiga blad samt klibbigt under plantan. I övrigt ter den sig frisk. Inga synliga fläckar på bladen etc.

Någon som vet vad detta kan vara?

MVH
Stari
Åsa, mälardalen zon 2
Titta noga på stammen och under bladen, klibbiga beläggningar är ofta sköldlöss (ser lite ut som vårtor på stammen, de brukar inte röra på sig)
Sainty
Håller med Åsa, det låter som sköldlöss. Finns kemikalier att köpa för dessa, eller så gör man eget - en såpablandning.

PS: Se till att ta hand om alla växterna du har i rummet, även om de inte har synliga sköldlöss så kan de ha ägg liggandes!
stari
Ni har rätt!

Som små bruna sköldar under bladet. Har set tdet tidigare på mitt lagerblad. Där kunde jag hålla efter dem för hand, men nu....
Plantan är satt i karantän. Provar nog såp-sprit blandning.

Tack för snabba svar

MVH
Stari
Åsa, mälardalen zon 2
De brukar inte alltid dö av såpa + sprit de sitter ju skyddade under sina sköldar och såna blandningar måse träffa själva insekten, jag skulle ta provadopinnar. Pinnarna sticks ner i jorden och växten suger upp giftet och lössen som suger växtsaft blir förgiftade, giftet finns kvar i växten i ca 6v
KatteLatte
Tyvärr är sköldlöss svåra att bli av med.

Skulle nog satsa på alla tre alternativen du har, samtidigt:
  • mekanisk bekämpning: Ta hushållspapper och försök få bort alla sköldlöss du kan se. Ett stort lass tålamod kan behövas
  • såpvatten
  • Provadopinnar

Håll även koll framöver, ifall de kommer tillbaka. Ju fortare du upptäcker problemet och sätter in åtgärder dessto bättre chanser har du. Just klet på bladen är vad man skall spana efter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon