Virgo
Hejsan,

Nu måste jag fråga de vise här på forumet hur det är med rönnbär, då jag inte har den blekaste aning.
Går alla sorters rönnbär som växer i Sverige att äta?
Jag har en granne som har ett par fina träd med riktigt stora klasar. Röda o fina! Förra året tänkte jag ta några klasar och gör en eldig gelé och väntade på att frosten skulle göra sitt först. Men ack! Sidensvansarna hann före och nu tänkte jag slänga in ett par klasar i frysen för att jag ska få några bär.
Varför måste bären ha frost? Blir bären bättre av att frysa när de hänger kvar i träden eller är det en myt?
Har för mig att sidensvansarna äter bären först när det varit frost????? crying.gif

Får jag till det i år (Missat i flera år) så hittas receptet i receptavdelningen!
(Men de blir inte honungsglaserade! fear.gif
KatteLatte
Attans, jag som hade hoppats på att du skulle komma med ett bra recept....

Jag har fått för mig att det är för att de i ofrostat tillstånd är så sura/bittra. Men du har helt rätt, skall nog ut och skörda i eftermiddag.
Gossen Ruda
Valkommen tillbaka, det var inte igår. Även om det VAR igår. biggrin.gif En del bär skall helst frysa innan tillagning, tydligen förstörs eller förändras vissa beska ämnen då. Förutom rönn gäller det även slånbär bl.a. Jag kan inte i mina böcker läsa mig till att det är någon skillnad på naturlig frost eller infrysning så ut och plocka.
Virgo
Oh, va bra! då ska jag kolla med grannen om jag får ta ett antal klasar!

Receptet KatteLatte kommer i receptavdelningen, när jag väl har provsmakat och godkänt gelén! smile.gif
Virgo
Frågade grannen och det var ok att ta rönnbärsklasar! Det har ju varit frost, men jag vet inte om det var frost uppe i trädet. I vilket fall som hels, så hämtar jag lite rönnbär idag o fryser in för säkerhets skull.
Sidensvansarna som vet när det är dags att käka upp rönnbären har inte varit framme ännu. Tänker ta nåt kilo också när sidensvansarna är i farten, om man hinner! wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon