Full version: Plantskola
Emily
Hej! Hemma på Öland finns 3(!) stora plantskolor inom cykelavstånd från mitt föräldrarhem.

Nu har jag flyttat in i djupa småland och undrar om det finns några kronobergare här som kan tipsa om en bra plantskola. Tycker inte de stora kedjorna har så stort utbud av roliga växter.
malarmaster
välkommen till växjö,en vit fläck på trädgårdskartan ! nå,riktigt så illa är det kanske inte,men frånsett plantagen,blomsterlandet o granngården finns här bara en mindre bra plantskola,växjö gardencenter.
problemet där,frånsett virrig personal o rörigt,är att många växter kommer från holland o härdigheten är därefter,många zon 1-2 säljs som fullt härdiga,växjö tillhör zon 3, o norr om infaller zon 4.
vill du ha tag på en bra plantskola med udda sorter får man köra en bit,thuijas i kyrkhult är en bra sådan,Skinnarnas i Ljungby tillhör också de bättre,finns två mindre i växjötrakten du kan kolla upp,har ingen egen erfarenhet av dem,styragården i väckelsång,samt en i Öhr,moheda.
fanns två vettiga plantskolor i växjö förr,växtmästaren,(gick i graven) samt en som köptes upp av plantagen o las ner. du får bilda dej en uppfattning själv avseende sortiment, lycka till Ulf
mojan
Välkommen!
Nu kan vi snart bilda en "Växjö-med-omgivningar-grupp" här på Odla.

Styragården i Väckelsång och Klockaregården i Öhr är väl värda ett besök (som malarmaster nämner ovan).
Emily
Tack för tipsen! Det lutar åt att åka en sväng till Klockaregården. Ör ligger bara på andra sidan skogen från där jag bor...
Emily
Jag kom på en själv. Theleborgs handelsträdgård. Är det någon som har erfarenhet av den?
mojan
Det var många år sen jag var där. Då var den "traditionell" men den tillhör väl ingen kedja vad jag vet.
Alltid värt ett försök.
Sen har vi ju torghandeln i Växjö på onsdagar och lördagar. Ibland kan man hitta något kul. Finns de som säljer billigt och dåligt och de som säljer något dyrare men egenodlat och bra. Det lär man sig snart. shy.gif
malarmaster
CITAT (Emily @ 19-10-2011, 15:37) *
Jag kom på en själv. Theleborgs handelsträdgård. Är det någon som har erfarenhet av den?

vet inte riktigt vad du menar,fanns en plantskola på teleborg "Vallens" men det är den som köptes upp av plantagen o las ner.
sedan finns det en liten,gammal handelsträdgård,det är kanske den du menar,men det är mest lite krukväxter o lite utplanteringsväxter.dock har jag hittat riktigt udda o gammaldags krukväxter där.tror dock att den troligen är på avveckling då ägaren är gammal o anläggningen sliten. inte så lätt att hitta då campus växt upp runt den. ulf
mojan
CITAT (malarmaster @ 19-10-2011, 19:53) *
sedan finns det en liten,gammal handelsträdgård,det är kanske den du menar

yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon