Full version: Jordalternativ
Ge-Be
Jag ska föröka blad av Saint Paula. Vilken sorts jord, kan jag använda, med tanke på att det inte är växtsäsong nu. Såjord....?
Åsa, mälardalen zon 2
Ja det går bra med såjord, jag brukar använda såjord med perlit i. Det brukar dock ofta ta längre tid för sticklingar att rota sig då man tar såna under den mörka årstiden, det brukar gå bättre på våren.
larkdjur
Jag brukar sätta ner bladen i vanlig krukväxtjord, oftast för att jag är lat och inte har såjord hemma. Jag tycker att det brukar fungera bra, fast kanske inte med 100% lyckat resultat. Det kanske kan vara värt att sätta sticklingarna under ett lysrör/västlampa för att hjälpa dem lite på traven.
Ge-Be
CITAT (larkdjur @ 06-10-2011, 13:31) *
Jag brukar sätta ner bladen i vanlig krukväxtjord, oftast för att jag är lat och inte har såjord hemma. Jag tycker att det brukar fungera bra, fast kanske inte med 100% lyckat resultat. Det kanske kan vara värt att sätta sticklingarna under ett lysrör/västlampa för att hjälpa dem lite på traven.

Tack för ditt svar!
Jag tror jag ska lägga dem på vanlig blomjord, utblandad med lite "Perlite"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon