Gröna mormor
06-10-2011, 09:28
Jag har här på forumet fått veta att jag har en Flammentanz och inte som jag trodde en Heidelberg. Där den står nu, på baksidan av huset mot en tegelvägg, har den ingen möjlighet att växa uppåt i sin fulla längd. Jag har böjt ner grenarna, men det är inte vackert. Dessutom vill jag njuta mer av blomningen än bara när jag går förbi där. Min fråga är när jag skall flytta den och om jag då skall klippa ner dom långa stänglarna. Den har nu fyra grenar som är 4-6 m långa!
Bilden är tagen i juli i år.
Flytta den nu, det är blött och svalt. Kan du få med dig hela grenarna är det väl bra försök binda ihop dom. Klipper du ner hela får du inga blommor nästa år, klipper du av halva längden kommer den förgrena sig därifrån nästa år. Den har så mycket kraft så den hämtar sig oavsett.
Skulle för mycket av rötterna gå av, klipp ner den då.
Gröna mormor
08-10-2011, 14:09
Nu har jag flyttat min Flammentanz men fick tyvärr inte med så mycket rötter eftersom den stod intill husväggen där jag har en stenlagd gång. Nu är frågan om jag skall klippa ner den något eller låta alla långa grenar vara kvar?
Du kan chansa och inte klippa ner grenarna, du ser i vår om dom grönskar, då kan du får lite blommor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.