Full version: Nu blommar det
RB9310
Insåg precis att både paprikan (ramiro) och vattenmelonen satt blommor efter jag åkte på jobbet igår så det är väl dags att börja fundera på det här med polinering.

Båda är satta av frön från köpta frukter. Bör jag vara där med en pensel och peta och hur ser jag skillnad på han och honblommor? Svaret finns garanterat i någon annan tråd men det är så roligt att starta nya trådar tongue.gif

Skämt å sido så antar jag att olika saker gäller för olika frukter, sorter mm. Skulle uppskatta lite allmänna tips och råd smile.gif
RB9310
Ingen?

Vattenmelonen har fått flera blommor varav en av dom har en liten knöl bakom sig. Kan det vara honplantan? Har iaf petat runt en del med en liten pensel.
Eva i Skåne
Min första tanke är att det måste vara för sent att hinna få frukter som utvecklas, men det beror kanske på platsen - om du har ett växthus med värme och extraljus...
RB9310
Glömde nämna det men jag odlar inomhus med belysning mellan 06-22, 25-26 grader varmt. Nånting måste jag ha gjort rätt om det nu inte har skött sig själv.

[attachment=65665:paprika.jpg]

Det har kommit minst 5 frukter på paprikan.

[attachment=65666:vattenmelon.jpg]

Och en sån där liten plutt på varje melonplanta. Antar iaf att det är små vattenmeloner för dom är gröna med ljusa ränder på även om det ser lite skumt ut med hårväxt på melonen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon