Eko-mandis
Hej!

Jag skaffade mig under våren en massa bärbuskar, rabarber och ett körsbärsträd och satte i stora krukor. Så att jag i min längtan efter en egen trädgård skulle ha lite "trädgårdskänsla och pyssel" ute på min balkong. Nu har jag flyttat och krukorna står på altanen.
Förra året var det kallare än 35 minusgrader vissa dagar. Är det någon som har tips på hur jag ska göra?

Jag har tre alternativ:

1. Låta krukorna stå kvar ute (ska de då täckas med bark eller lindas in?)

2. Ställa dem i förrådet som inte är rumstempererat men förhoppningsvis några grader varmare än det är ute. Och har ett fönster.

3. Ställa krukorna på vinden, som är varm, men saknar fönster.

Ska jag, om du anser att jag ska ställa dem "Inne" vattna dem något under vintern?.

Tack för att du tog dig tid att läsa! rolleyes.gif
Och tack på förhand för hjälpsamma svar! rolleyes.gif

Mvh Amanda
Peztis
Om det är frågan om vanliga växter som normalt är härdiga i Sverige så behöver du inte ställa dem inne.

Däremot behöver du nog isolera krukorna lite. Problemet är inte kylan utan de temperatursvängningar som blir i krukan när det blir varmt-kallt-varmt-kallt. I marken hinner det inte hända så mycket när vädret svänger men i en kruka går det fort och växten hänger inte med.
Har du tillgång till några frigolitskivor så kan du sätta runt det och sedan slå runt med bubbelplast och täckväv, annars räcker det nog bra med bubbelplasten (finns att köpa lite överallt nu, såg att t ex Rusta har).

När jag får saker levererade i bubbelplast eller frigolit och liknande brukar jag ofta spara det, man vet aldrig när det kan behövas.
Kolla där du jobbar, de kanske har det på lagret. Förpackningschips funkar också bra om man ställer krukan i en plastpåse och häller chipsen runtom.

Och självklart, ett varmt välkommen till Odla!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon