Full version: Backtimjan
laserallan
Hej
Någon som vet om backtimjan och citrontimjan är samma växt. Om inte, vad är det för skillnad?
Sylvia
De är olika arter av Thymus, timjan. Citrontimjan har ofta gulgröna blad och doftar citron, heter Thymus x citriodorus. Backtimjan växer vild på södra delen av landet och heter T. serpyllum. Det finns flera namnsorter till bägge.
andreas i uppsala
Backtimjan har växt på våra tre kullar så länge man kan minnas. Det doftar gott när man trampar på det. Jag blev galen när jag var där och trampade omkring förra sommaren. Var vad det som luktade så gott. Det visade sig vara backtimjan.
I frankrike har backtimjan ett eget namn. Det är en annan växt enligt dem. Den heter serpolet och finns ofta med i herbes de provence. Vanlig timjan heter thym.
Har någon här förutom jag någonsin ätit timjanglass?
laserallan
CITAT (Sylvia @ 07-03-2004, 19:48)
De är olika arter av Thymus, timjan. Citrontimjan har ofta gulgröna blad och doftar citron, heter Thymus x citriodorus. Backtimjan växer vild på södra delen av landet och heter T. serpyllum. Det finns flera namnsorter till bägge.

Ser de likadana ut i formen? Kuddliknande?
Sylvia
CITAT (laserallan @ 07-03-2004, 21:04)
Ser de likadana ut i formen? Kuddliknande?

De ser ganska lika ut men citrontimjan är lite högre, kuddlik halvbuske. Och som sagt, den har ljusare, ofta gulgröna, runda blad. Sorten 'Silver Queen' har gröna blad med vita kanter.

Backtimjan kan vara 5-10 cm hög och den bildar mattor utmed marken och har något avlånga blad. Det finns många variationer och namnsorter som kan se olika ut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon