mamamaggan
06-10-2011, 17:21
Förra veckan var vi och kollade där min mans släktingar bott . På ett av ställena så fanns det speciella körsbär , de ska bl a ha varit sötare än andra bär.
Om man nu skulle vilja fixa till ett eget träd av samma sort , hur ska man då gå till väga ?
Sätta kärnor går väl inte så bra och att gräva upp ett träd är heller inget alternativ .
Kan det finnas rotskott ? Ta ympris kanske men vad ska man ympa in på för stam ?
Ni har säkert fler förslag , alla tages emot tacksamt.
Mia i trädgården
07-10-2011, 05:24
Hej
Att ta ympris borde funka. På Körsbär är det tydligen lite trixigt att få ympen att ta sig, men om ni kan ympa eller anlitar någon duktig borde det gå. Jag har inte provat ännu själv, men jag har för mig att kilympning är lättast att lyckas med på körsbär, jämfört med de andra ympsätten. Men då behöver ni ett annat körsbärsträd att ympa på. Om ni inte har det kan ni ju alltid köpa ett körsbärsträd och ympa på det.
Lycka till. Körsbär är både gott och vackert att titta på.
Förresten så kanske folk som hänger på forumet "träd, buskar..." också har tips. En tanke är att lägga din fråga där också?
Tittar i min bok om beskärning och förökning och där står det att ympning är det enklaste sättet. Men då ska man väl behärska den tekniken också. Jag provade en gång med äpplen men det var tydligen inte min (el det äppelträdest) grej.
Annars kan man föröka med sådd av kärnorna (men med ovisst vad som kommer upp) samt sticklingar.
Om kärnsådd så kan jag dock konstatera att det som kommit från mina träd har blivit samma som moderträden, i alla fall så tycker jag att de smakar och ser lika ut.
Sticklingar kan man göra av både örtartade och mjuka sticklingar.
Varför inte prova alla varianterna?
Prova att ympa om du har ett annat körsbärsträd.
Leta efter rotskott och gräv upp. Tänk på att det äbven kan vara kärnor som fallit ned och grott, det där har jag överallt, tycker jag.
Plocka upp kärnor och sätt dem i såjord, helst i en drivbänk .
Klipp sticklingar och hoppas att de tar sig.
mamamaggan
07-10-2011, 09:55
Nu har jag verkligen fått alternativ .
Jag har ett biggaråträd , Stella , kan jag ympa på det ? Ska jag ta ympris på hösten ?
Ska kolla efter rotskott och kärnor , får prova den varianten också , men också sticklingar. Då menar ni att vi bara tar och klipper av en tunn gren som vi sätter i jord ?
Vore så kul att få till ett eget träd eftersom körsbären ska ha vait så populära att när de såldes på torget så frågade kunderna om det verkligen var körsbär från det stället.
Min man har aldrig smakat körsbären för hans mormor och morfar flyttade därifrån när han var knappt ett år. Numera är det ett ödeställe , boningshuset plockades ner och byggdes upp på ett annat ställe , medan lagård och uthus är rivna .
Vad skoj att du fått lite tips nu!
Jag hämtade den mensta av informationen ifrån
denna bok som har blivit en riktig bibel!!!!
Om du känner att det här med förökning är något för dig så är det verkligen en bok jag kan rekommendera!!!
mamamaggan
07-10-2011, 17:09
Tack för det tipset !!
Jag gillar att sätta frön , försöka få till fler plantor/buskar/träd på olika sätt så den boken blir jättebra. Ska köpa den .
Mia i trädgården
07-10-2011, 17:23
Hej
Ympkvistar skall man helst ta i december, innan det blir riktigt kallt. Men om man missar i december går det bra även jan-feb. Man skall helst ta årsskott högt upp på trädet på västra sidan, enligt vad jag har läst i alla fall. Kvistar på dessa platser har väst växtkraft.
Förvara dem sedan svalt och mörk, i kylen. Lägg dem i plastpåse m lite fuktig torv eller mossa, eller som jag gjorde med en bit blöt tyg. Kanske inte det bästa men det var vad jag hade för tillfället. låt påsen ligga lite luftigt kring kvistarna så de inte ruttnar.
När du skall ympa på kolla specifikt om ympning av körsbär eftersom inte alla metoder som funkar för äpple funkar för körsbär.
En tanke innan du lägger för mycket tid på kvistar är att se om det är samma träd som ni tror det är. Körsbärsträd brukar inte bli så gamla. Men å andra sidan vet jag inte hur gammal din man är så det kan ju vara samma träd
Lycka till!
mamamaggan
07-10-2011, 17:31
Tack Mia !
Vad vi vet är att det har funnits 150 körsbärsträd på området vid huset. Såg två stora döda i gamla trädgården medans äppleträden , fortfarande drygt 60 år efter att man flyttade därifrån , gav fin frukt.
Vi plockade två olika sorter och tog med oss. De ska avsmakas på söndag ihop med min mans syskon.
Kan få närmare anvisningar om körsbärsträden av min mans morbror , 82 år pigg , som vuxit upp på stället .
Skulle vara så fantastiskt roligt att kunna få till ett eller flera träd , min mans syster som är 70 år har ätit av dem , plockat dem och varit med på torget som barn och sålt bären.
Mia i trädgården
07-10-2011, 18:37
Jag glömde ju skriva att när du ympar på dem så är läget i trädet viktigt för att lyckas. Helst så skall man ympa på södra sidan av trädet, ganska högt upp så att ympen får ordentligt med ljus. Om man sätt den ganska långt in i trädet kan en hel gren utvecklas, i jämförelse om man ympar på långt ut på en gren, så blir grenen, och därmed mängden frukt mindre eftersom det blir en kortare del av grenen med den nya sorten. Man får dock titta på hur kraftiga grenar trädet har, man vill ju inte få för stora snitt på körsbär. Och så är det en avvägning så ympen kommer långt in i trädet men ändå inte får det för mörkt när omkringliggande grenar får löv.
Nu kan ju körsbärsträd bli väldigt stora så man få anpassa det med hur högt man sätter ympen, man vill ju sedan lätt kunna nå bären.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.