|
smuleborg
06-10-2011, 19:14
Jag ringde direkt sambon - Han har fått det. - Va? - Tranströmer har fått nobelpriset i litteratur! Äntligen, sa vi båda. Och nu, det surrar i TV:n. Glädje. Och ögonen tåras.
Ja det var roligt!  Han har ju varit på tapeten flera år redan...
*Stintan*
06-10-2011, 20:46
Ja det var kul
Meriona
06-10-2011, 21:12
Ja det är ju tur att vi är olika, jag ser inget läsbart hos den mannen överhuvudtaget.
Han kanske borde fått Nobelpriset innan han fick strok och medans han kunde tala och när han var yngre !han har ju annsets vara en av världens mest interligenta Poesiförfattare !varför fick han inte priset medans han kund njuta av det och glädjas av det och när han hade talet ?förstår inte att Nobelpriset ska gå till dom som hänger på fallrepet i livet
Aqvakul
06-10-2011, 22:23
CITAT (smuleborg @ 06-10-2011, 20:14)  Jag ringde direkt sambon - Han har fått det. - Va? - Tranströmer har fått nobelpriset i litteratur! Äntligen, sa vi båda. Och nu, det surrar i TV:n. Glädje. Och ögonen tåras. Instämmer helhjärtat!
Tror hans arvingar är gladast ! snart ärva 2 mille !tycker det är synd och skam att alla som får Nobelpriset är "för gammla" för att ha glädje av det ,Tranströmer kan ju inte tala efter sin Stroke hur kul är det för honom ?föresten så har han skrivit poesi sedan han var 20 år,kunde han inte fått Nobelpriset lite tidigare så han hade fått glädje av sin triumpf i poesin  Lite sent påtänkt av Akademin
Överbölingen
06-10-2011, 23:34
BINGO!
*Stintan*
07-10-2011, 09:10
CITAT (Motti @ 06-10-2011, 23:58)  Tror hans arvingar är gladast ! snart ärva 2 mille !tycker det är synd och skam att alla som får Nobelpriset är "för gammla" för att ha glädje av det ,Tranströmer kan ju inte tala efter sin Stroke hur kul är det för honom ?föresten så har han skrivit poesi sedan han var 20 år,kunde han inte fått Nobelpriset lite tidigare så han hade fått glädje av sin triumpf i poesin  Lite sent påtänkt av Akademin  Hur står det till egentligen du skriver ju samma sak flera gånger? Vad har det med saken att göra att han inte talar så bra? Han har ju ändå varit produktiv efter stroken för 20 år sen. Varför skulle han inte kunna glädjas av priset nu? För övrigt är priset sedan länge 10 miljoner.
mamamaggan
07-10-2011, 10:02
CITAT (Motti @ 06-10-2011, 23:08)  Han kanske borde fått Nobelpriset innan han fick strok och medans han kunde tala och när han var yngre !han har ju annsets vara en av världens mest interligenta Poesiförfattare !varför fick han inte priset medans han kund njuta av det och glädjas av det och när han hade talet ?förstår inte att Nobelpriset ska gå till dom som hänger på fallrepet i livet  Inte alls konstigt att det ges till lite äldre. Det de " kommit på " måste " mogna " lite så att man ser att det verkligen håller , gäller väl främst fysik , kemi mm, men man kan väl förstå att författares verk ska vara något som står sig länge . Varför skulle inte Tranströmer kunna glädjas åt sitt pris ? Förstår inte hur du tänker där och sist men inte minst så är det inte så mycket pengarna utan äran de som får priset gläds åt. Allt är inte pengar här i världen !
Gossen Ruda
07-10-2011, 10:19
Jag håller nog med Meriona. Gääääsp.  Men det är väl kul för er som gillar sån läsning. Jag är nog för jordnära och rationell för att gilla poesi och lyrik.
Blomstertanten
07-10-2011, 10:23
Äntligen! För en gångs skull kan man säga det Storm Plötsligt möter vandraren här den gamla jätteeken, lik en förstenad älg med milsvid krona framför septemberhavets svartgröna fästning. Nordlig storm. Det är i den tid när rönnbärsklasar mognar. Vaken i mörkret hör man stjärnbilderna stampa i sina spiltor högt över trädet. Det här är väl verkligen jordnära!
Jovisst, ett bra val, men ännu bättre hade det varit om det gått till kerstin ekman. Gita
Gossen Ruda
07-10-2011, 10:51
CITAT (Blomstertanten @ 07-10-2011, 11:23)  Äntligen! För en gångs skull kan man säga det Storm Plötsligt möter vandraren här den gamla jätteeken, lik en förstenad älg med milsvid krona framför septemberhavets svartgröna fästning. Nordlig storm. Det är i den tid när rönnbärsklasar mognar. Vaken i mörkret hör man stjärnbilderna stampa i sina spiltor högt över trädet. Det här är väl verkligen jordnära! Nja, jag gillar astronomi men har aldrig hört en stjärnbild stampa. En ek med milsvid krona???? Jordnära ting från början men lite flummigt beskrivet kanske.
ninnisky
07-10-2011, 13:51
CITAT (Motti @ 06-10-2011, 21:58)  Tror hans arvingar är gladast ! snart ärva 2 mille !tycker det är synd och skam att alla som får Nobelpriset är "för gammla" för att ha glädje av det ,Tranströmer kan ju inte tala efter sin Stroke hur kul är det för honom ?föresten så har han skrivit poesi sedan han var 20 år,kunde han inte fått Nobelpriset lite tidigare så han hade fått glädje av sin triumpf i poesin  Lite sent påtänkt av Akademin  Du vill med andra ord ha sagt att gamla och handikappade inte kan glädjas längre?!?!?! En fantastisk syn på människan och livet måste jag säga  Egentligen är det inte ens värt att kommentera, men jag kunde inte sitta på händerna längre...................
herkules
07-10-2011, 13:59
tranströmer är mer eller mindre obegriplig - det är väl därför han är så genialisk
Aqvakul
07-10-2011, 14:01
CITAT (herkules @ 07-10-2011, 14:59)  tranströmer är mer eller mindre obegriplig - det är väl därför han är så genialisk  Jämfört med de poeter som fått priset de senaste 30 åren är han både begriplig och lättläst...
ninnisky
07-10-2011, 14:03
CITAT (Aqvakul @ 07-10-2011, 13:01)  Jämfört med de poeter som fått priset de senaste 30 åren är han både begriplig och lättläst...
herkules
07-10-2011, 14:20
jo, det var ju många år sedan Selma fick prispengarna, hon skrev iaf så folk förstod.
Aqvakul
07-10-2011, 15:17
och Strindberg fick det aldrig...
merlin68
07-10-2011, 22:00
Har aldrig läst någonting av honom. Dikten om eken och septemberhavet lät dock väldigt vackert
tomas99
10-10-2011, 07:48
Jag har inte läst något från honom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|