smuleborg
Jag ringde direkt sambon - Han har fått det. - Va? - Tranströmer har fått nobelpriset i litteratur! Äntligen, sa vi båda. Och nu, det surrar i TV:n. Glädje. Och ögonen tåras.
Lokan
Ja det var roligt! bravo.gif Han har ju varit på tapeten flera år redan...
*Stintan*
Ja det var kul 000.gif
Meriona
Ja det är ju tur att vi är olika, jag ser inget läsbart hos den mannen överhuvudtaget. wink.gif
Motti
Han kanske borde fått Nobelpriset innan han fick strok och medans han kunde tala och när han var yngre !han har ju annsets vara en av världens mest interligenta Poesiförfattare !varför fick han inte priset medans han kund njuta av det och glädjas av det och när han hade talet ?förstår inte att Nobelpriset ska gå till dom som hänger på fallrepet i livet confused.gif
Aqvakul
CITAT (smuleborg @ 06-10-2011, 20:14) *
Jag ringde direkt sambon - Han har fått det. - Va? - Tranströmer har fått nobelpriset i litteratur! Äntligen, sa vi båda. Och nu, det surrar i TV:n. Glädje. Och ögonen tåras.

Instämmer helhjärtat! tummenupp.gif
Motti
Tror hans arvingar är gladast ! snart ärva 2 mille !tycker det är synd och skam att alla som får Nobelpriset är "för gammla" för att ha glädje av det ,Tranströmer kan ju inte tala efter sin Stroke hur kul är det för honom ?föresten så har han skrivit poesi sedan han var 20 år,kunde han inte fått Nobelpriset lite tidigare så han hade fått glädje av sin triumpf i poesin confused.gif Lite sent påtänkt av Akademin angry.gif
Överbölingen
BINGO!
*Stintan*
CITAT (Motti @ 06-10-2011, 23:58) *
Tror hans arvingar är gladast ! snart ärva 2 mille !tycker det är synd och skam att alla som får Nobelpriset är "för gammla" för att ha glädje av det ,Tranströmer kan ju inte tala efter sin Stroke hur kul är det för honom ?föresten så har han skrivit poesi sedan han var 20 år,kunde han inte fått Nobelpriset lite tidigare så han hade fått glädje av sin triumpf i poesin confused.gif Lite sent påtänkt av Akademin angry.gif

Hur står det till egentligen du skriver ju samma sak flera gånger? Vad har det med saken att göra att han inte talar så bra? Han har ju ändå varit produktiv efter stroken för 20 år sen. Varför skulle han inte kunna glädjas av priset nu? För övrigt är priset sedan länge 10 miljoner.
mamamaggan
CITAT (Motti @ 06-10-2011, 23:08) *
Han kanske borde fått Nobelpriset innan han fick strok och medans han kunde tala och när han var yngre !han har ju annsets vara en av världens mest interligenta Poesiförfattare !varför fick han inte priset medans han kund njuta av det och glädjas av det och när han hade talet ?förstår inte att Nobelpriset ska gå till dom som hänger på fallrepet i livet confused.gif

Inte alls konstigt att det ges till lite äldre. Det de " kommit på " måste " mogna " lite så att man ser att det verkligen håller , gäller väl främst fysik , kemi mm, men man kan väl förstå att författares verk ska vara något som står sig länge .

Varför skulle inte Tranströmer kunna glädjas åt sitt pris ? Förstår inte hur du tänker där och sist men inte minst så är det inte så mycket pengarna utan äran de som får priset gläds åt. Allt är inte pengar här i världen !
Gossen Ruda
Jag håller nog med Meriona. Gääääsp. rolleyes.gif Men det är väl kul för er som gillar sån läsning. Jag är nog för jordnära och rationell för att gilla poesi och lyrik.
Blomstertanten
Äntligen! För en gångs skull kan man säga det biggrin.gif

Storm

Plötsligt möter vandraren här den gamla
jätteeken, lik en förstenad älg med
milsvid krona framför septemberhavets
svartgröna fästning.

Nordlig storm. Det är i den tid när rönnbärsklasar
mognar. Vaken i mörkret hör man
stjärnbilderna stampa i sina spiltor
högt över trädet.

Det här är väl verkligen jordnära!
Gita
Jovisst, ett bra val, men ännu bättre hade det varit om det gått till kerstin ekman.
Gita
Gossen Ruda
CITAT (Blomstertanten @ 07-10-2011, 11:23) *
Äntligen! För en gångs skull kan man säga det biggrin.gif

Storm

Plötsligt möter vandraren här den gamla
jätteeken, lik en förstenad älg med
milsvid krona framför septemberhavets
svartgröna fästning.

Nordlig storm. Det är i den tid när rönnbärsklasar
mognar. Vaken i mörkret hör man
stjärnbilderna stampa i sina spiltor
högt över trädet.

Det här är väl verkligen jordnära!

Nja, jag gillar astronomi men har aldrig hört en stjärnbild stampa. En ek med milsvid krona???? Jordnära ting från början men lite flummigt beskrivet kanske.
ninnisky
CITAT (Motti @ 06-10-2011, 21:58) *

Du vill med andra ord ha sagt att gamla och handikappade inte kan glädjas längre?!?!?! En fantastisk syn på människan och livet måste jag säga help.gif Egentligen är det inte ens värt att kommentera, men jag kunde inte sitta på händerna längre...................
herkules
tranströmer är mer eller mindre obegriplig - det är väl därför han är så genialisk wink.gif
Aqvakul
CITAT (herkules @ 07-10-2011, 14:59) *
tranströmer är mer eller mindre obegriplig - det är väl därför han är så genialisk wink.gif

Jämfört med de poeter som fått priset de senaste 30 åren är han både begriplig och lättläst...
ninnisky
CITAT (Aqvakul @ 07-10-2011, 13:01) *
Jämfört med de poeter som fått priset de senaste 30 åren är han både begriplig och lättläst...

tummenupp.gif
herkules
jo, det var ju många år sedan Selma fick prispengarna, hon skrev iaf så folk förstod.
Aqvakul
och Strindberg fick det aldrig...
merlin68
Har aldrig läst någonting av honom. Dikten om eken och septemberhavet lät dock väldigt vackert yes.gif
tomas99
Jag har inte läst något från honom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon