Full version: Grönkål
Kajsa
I år har jag fått fin grönkål, tack vare att jag hade fiberväv över och nu undrar jag vad ni gör med grönkålen ?
När jag var liten gjorde pappa något från Halland med grädde, sirap, grönkål något som tog tid minns jag, vi åt det till julmaten.
Finns det något enklare som inte behöver vara för julen, utan nu ?
imjoh
Strimlar den nålfint och strör över sallad eller ugnsrostade grönsaker, har även haft hackad i botten när jag har grönsaker i ugn.
Tikka
CITAT (Kajsa @ 06-10-2011, 20:32) *
I år har jag fått fin grönkål, tack vare att jag hade fiberväv över och nu undrar jag vad ni gör med grönkålen ?
När jag var liten gjorde pappa något från Halland med grädde, sirap, grönkål något som tog tid minns jag, vi åt det till julmaten.
Finns det något enklare som inte behöver vara för julen, utan nu ?

Långkål kallas det du pratar om, det gör jag varje år efter att ha köpt grönkål vid Tjolöholm nedanför Kungsbacka vid juletid smile.gif Jag tycker ju grönkålssoppa med ägghalvor är gott.

Hittade lite annat om det kan vara nåt.
http://www.harplingekal.se/recept.php
ingrids
Grönkålspesto på förvälld väldigtfinhackad grönkål, västerbottensost, hackad rostad mandel, citron och olivolja samt salt. Gott till färsk pasta.
Anja Danmark
Finthakket, rå grønkål, rosiner, æbler, valnødder (eller en anden slags nød/kerne) og en dressing af pisket fløde (Grädde), citronsaft, sukkert, salt og peber - den er god!
Kajsa
Tack för alla fina recept, mycket gott att testa rose.gif
Piccante
grönkålspaj med hackad fräst grönkål, äggstanning och ev kan man blanda i riven ost eller fetaost.
niggle
Bra tips!
Vill ha mer. Jag är dränkt i grönkål.
katah
Jag stoppar alltid en fryst näve grönkål i Fisksoppan.
niggle
Känner någon stans att grönkål skulle passa till stekt fläsk.......
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon