Full version: bygga grill
torbjörn småland
skall bygga en grill/bakugn i vårat nya växthus/uterum på 48 m2.
har alltså plats för en ganska stor grill. vill ha tips ideer och kanske bilder
Peztis
Välkommen hit!

Har inga direkta tips och idéer annat än att jag blir avundsjuk! biggrin.gif
Själv har jag lite funderingar på att bygga en utanför mitt växthus eftersom det på 14 kvm inte finns så mycket plats över till annat.
Huggorm
Du har väll redan planerat in det, men se till att bygga en skorsten till grillen. Annars blir snart växthuset fyllt med koldioxid eller vad som nu bildas av förbränning
fridsbacka
Kolla på www.finja.se dom har en rätt snygg grill =) eller inspiration
Verona Grönjord
Hej!

Jag tänkte bygga en kombinerad grill och rök, ute i min trädgård. Inte i ett växthus - men ändå. Har promenerat runt endel och sökt beskrivningar, och bestämt mig tillsist att göra såhär:

Jag har en svag slänt i min trädgård. Vid sidan om trädäcket/uteplatsen murar jag upp en bas av gamla tegelstenar. Sedan skall jag mura in en avkapad gammal kökspanna. Så att jag på det viset får ett bra brännrum, med lucka. Med flexibel ovandel. Dvs tät när jag skall använda den till att röka mat. Eller utbytt mot ett galler, när jag avser att använda eldstaden till grillning.
Röken löper genom ett 2,5 meter långt rör till själva "rökhuset".

Hittat kökspannan i skogen. Fått tag på gratis gamla tegelstenar via nätet. Lite virke till rökhuset. Ett rökrör och en termometer. Inte mycket mer...Det känns jättespännande och kommer nog att bli bra!

Kan lägga ut bilder när det är dags att mura. Men det blir ju inte förrän till våren...!

Hälsar Verona
Peztis
Då finns det ytterligare en sak att se fram emot!
Suz
CITAT (Verona Grönjord @ 26-10-2011, 14:48) *
Hej!

Jag tänkte bygga en kombinerad grill och rök, ute i min trädgård. Inte i ett växthus - men ändå. Har promenerat runt endel och sökt beskrivningar, och bestämt mig tillsist att göra såhär:

Jag har en svag slänt i min trädgård. Vid sidan om trädäcket/uteplatsen murar jag upp en bas av gamla tegelstenar. Sedan skall jag mura in en avkapad gammal kökspanna. Så att jag på det viset får ett bra brännrum, med lucka. Med flexibel ovandel. Dvs tät när jag skall använda den till att röka mat. Eller utbytt mot ett galler, när jag avser att använda eldstaden till grillning.
Röken löper genom ett 2,5 meter långt rör till själva "rökhuset".

Hittat kökspannan i skogen. Fått tag på gratis gamla tegelstenar via nätet. Lite virke till rökhuset. Ett rökrör och en termometer. Inte mycket mer...Det känns jättespännande och kommer nog att bli bra!

Kan lägga ut bilder när det är dags att mura. Men det blir ju inte förrän till våren...!

Hälsar Verona

Vi har lite liknande tankar och nu är våren redan passerad och jag vill se kort smile.gif
Behöver inspiration!!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon