KatteLatte
07-10-2011, 06:14
Upptäckte förra året att det finns massor med slånbär i närheten av oss. Blev litet nyfiken eftersom man har ju hört så mycket om dom.
Litet googlande, ut och plocka, och sen in med påsen i frysen. (Och nu är det väl lagom att plocka igen och frysa ned, innan fåglarna tar deom; det varattans vad snabbt de försvann efter första frosten förra året).
Nu lär ju slånbär vara litet speciella - skall ej kokas såvitt jag har förstått, och slånbärssaft skall väl lagas så man häller över kokande vatten ettt par dagar i följd.
Alldeles för pilligt för min smak; har någon av er där ute ett mera lättlagat tillvägagångssätt för just slånbär?
Lämpar de sig till något annat än likör och saft?
Eva i Skåne
07-10-2011, 07:16
Har inget tips att komma med, men vill verkligen poängtera det du skriver. Låt inte bären koka!!! Jag gjorde det en gång, men det blev fullständigt odrickbart.
Annars är det slånbärsdricka jag tänker på i första hand, kanske gele, men det är varianten du nämner att hälla vattnet på bären och låta stå som gäller.
Slånbärsdricka är god måltidsdryck.
Min mamma gjorde alltid slånbärssaft o oj vad jag kan längta efter den sträva smaken...har inte gjort det själv någon gång tyvärr. Men likör har jag gjort, den är god att spetsa trattisarna när de steks så blir svampen lite karamelliserad

Mums! Klart man kan dricka likören oxå

Slånbärs gelé gör min pappa. Borde inte vara så svårt då det finns gelésocker idag att köpa.
Jag har inte heller direkt några tips så mest nostalgi kände jag...men jag hittade nåt på nätet som verkade spännande att prova
http://taffel.se/recept/rodkal-med-apelsin-och-slanbar
Meriona
07-10-2011, 20:50
jag har bara plockat slånbär en enda gång då Wilmer lockade ut mig bland stickebuskarna och vi plockade hinkvis. Snaps skulle vi göra och det gjorde vi, var och en på sitt håll. Det blev jävulskt

gott! Men mycket av spriten blev kvar i bären, så det var lite resursslöseri på sätt och vis, men så god snaps har jag nog aldrig nånsin druckit.
Biggan_
08-10-2011, 00:09
CITAT (Meriona @ 07-10-2011, 21:50)

jag har bara plockat slånbär en enda gång då Wilmer lockade ut mig bland stickebuskarna och vi plockade hinkvis. Snaps skulle vi göra och det gjorde vi, var och en på sitt håll. Det blev jävulskt

gott! Men mycket av spriten blev kvar i bären, så det var lite resursslöseri på sätt och vis, men så god snaps har jag nog aldrig nånsin druckit.
Ni kunde ju ha bären som lördagsgodis sen när snapsen var slut!
Meriona
09-10-2011, 09:10
HU!
*Stintan*
09-10-2011, 12:25
Slånbärslikör går inte av för hackor heller.
Tips: När du hällt av den färdiga likören, häll på lite granna socker på bären så dras både smak och sprit ut till en liten smarrig efterlikör! Ljus men god!
netaave
19-10-2011, 21:41
SLÅNBÄRSLIKÖR
God likör kan man göra av slånbär. Men liksom till saft ska det vara mogna och ha fått en frostknäpp – på busken eller i frysen.
2 liter slånbär fylls på flaskor. Bekvämast sådana med vid öppning. Stick gärna bären med en gaffel, så att skalen pickas.
Häll sedan på okryddat brännvin så det täcker. 1 flaska ( 75 cl ) kan gå åt. Låt det sedan stå 4 veckor.
Koka sedan socker, vatten och kryddor till en simmig lag.
LAG:
½ kg strösocker
2 ½ dl vatten
¼ vaniljstång
1 bit kanel
1 tsk anis
5-10 kryddnejlikor
Låt lagen kallna, sila den därefter, sila även bort bären från spriten. Rör sen i spriten i lagen.
Rör om då och då under ½ timme.
Häll likören på flaskor och lagra dem 2-3 månader.
Slånbärssaft
till varje kg (1,5 l) mogna frostbitna slånbär
1 l vatten
Till varje l avrunnen saft
1 krm bensonat
6 dl socker
Rensa och skölj bären, lägg dem i en bunke eller hink
Koka upp vattnet och häll det över bären
Täck och låt stå svalt till nästa dag
Häll av saften och koka upp den
häll tillbaks den över bären
Täck och låt stå svalt till nästa dag
Upprepa detta ytterligare 2 ggr
Sila bären
mät och koka upp saften
rör ner sockret och koka upp på nytt
skumma
tillsätt bensonat utrört i lite av saften
Häll upp på rena varma flaskor ända upp till kanten
Förvara svalt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.