Katarina Odla.nu
Hej alla forumläsare!

Så var det helg en gång till! Jag hoppas få tid med mycket i min trädgård som har fått stå tillbaka under några hektiska veckor. Har önskat att jag hade en trollstav som kunde fixa vissa saker snabbt och enkelt just nu.

Tack för alla kul idéer om vad ni skulle göra om ni hade en trollstav i trädgården. Kolla tråden: Om du kunde trolla och fyll gärna på med din egen önskan.

Det är amaryllistider på Odla.nu. Kolla vårt Amarylliserbjudande om du är sugen på att driva din egen lök. Och behöver du information om hur du går till väga finns det här: Att driva amaryllis.

Ha en fin helg allesammans!
önskar Katarina på redaktionen
Ugglemormor
Tack själv och har beställt nya amaryllissar idag hos er.
Förra årets köp var så lyckad och dem ska jag plantera under helgen...... tummenupp.gif De håller på att vakna till liv i garaget ---- allihopa! Vackra var de i vintras.... så man blir bara glad av dem..... wub.gif
mamamaggan
Har beställt amaryllisar i år igen. Fröna som jag fick förra året genom att korsbefrukta blommorna växer fint .

Jag vill få fram egna varianter så jag experimenterar vilt men det tar ju några år innan jag får se resultatet.
Ugglemormor
Ack jaaa, det skulle jag vilja också men..... whistling.gif Vet inte hur man gör och sen får det bli till nästa år, men skulle vilja mer än jag förmår...... 000.gif
mamamaggan
CITAT (Ugglemormor @ 07-10-2011, 18:21) *
Ack jaaa, det skulle jag vilja också men..... whistling.gif Vet inte hur man gör och sen får det bli till nästa år, men skulle vilja mer än jag förmår...... 000.gif

Ingen konst att korsbefrukta. Hade förra året fyra olika amaryllisar. När de blommade tog jag en sminkpensel och penslade över ståndarna på den ena blomman och så penslade jag på frömjölet på den andra blommans pistill.

Upprepade det fler gånger för att vara säker. Lät blomman sitta kvar och så kom det en frökapsel alldeles i bakkant på blomman.

När kapseln började spricka upp tog jag bort den , öppnade och tog ur fröerna. Sedan ska fröerna ner direkt i såjord , de klarar inte att lagras mer än någon vecka ,och efter 3 - 8 veckor tittade det upp små plantor.
bloel2
Hej. Åh så roligt att kunna fixa egna sorter! Hur länge tar det innan den blommar från frö? Har du bilder att visa?
Ugglemormor
Tack mamamaggan,
- För ditt råd, ska försöka mig på det för jag kommer att ha flera sorters som kommer att blomma. Trodde inte att det skulle vara så enkelt, men där ser man! tummenupp.gif som ovan är man tacksam för råden och jag hoppas kunna ha fler än de köpta sorterna....
En fråga; -- hur länge tar det innan fröerna gror och till en färdig amaryllis, så där ungefär??... thanks.gif
Fjortispower
Det tar allt från 3-8 år från frösådd till blomma. Oftast 4-5 år.
mamamaggan
Ser att ni fått svar men c:a 4 år ska det ta.

Tyvärr frös mina frösådda ( de var 4 år ) som jag trodde skulle blomma i vintras. De stod i sommarstugan där vi har c:a 10 grader men så blev det strömavbrott när det var som kallast och då " försvann " det ett femtontal amaryllisar , c:a 75 fuchsior och nästan 100 pelargoner.
vårälskare
Så ledsamt att allt frös.

Ibland är det extra besvärligt med elavbrott. Hoppas du inte tappat sugen utan börjar om igen med allt.

Särskilt med det frösådda förstår jag att du saknar att få se resultatet.

Lycka till med fortsatt odling.
Ugglemormor
OK, mamamaggan och andra,..... thanks.gif

Men då gäller det att försöka att börja med pensling när fler av dem har blommor. Endast en som blommar och 2 st har blomkoppar. Väntar fortf. på min best. från Odla ang amaryllissar...... tongue.gif
jaj-51
Mina småttingar kommer inte att blomma i år ...
Hur många år tar det att få blommor från de nya lökarna ?

Amaryllis små lökar Moderlökarna planterades i Januari 2011 efter sommaren 2011 skildes smålökarna av och torkade i tre veckor innan de planterades i oktober 2011

josohl
Hm, borde kanske postat denna tråden här istället: http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=111936
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon