Full version: Hjlp med tid i ugn
Pius
Jag har hittat ett recept p kycklingfil i ugn som verkar smarrigt, men problemet r att receptet gller fr 2 kg filer, de ska vara i ugnen 1,5 timme i 175 grader.

Receptet r grdde, creme fraiche, soja och sambal oelek + kycklingfiler och det r detta som ska st i ugnen, tinade eller otinade.

Jag behver bara 2 filer, hur lnge ska jag ha dem i ugnen d?

Tacksam fr hjlp!

Pius
*Stintan*
Det borde ju vara samma tid. g.gif det gr ju inte fortare om det ligger 2 bullar p plten n om det ligger 10.
Mollis
Oj, jag tycker det lter lnge, jag brukar gra kycklinglrfiler i ugnen och d kr jag dem 30 min i 200 grader.
Pius
CITAT (Mollis @ 07-10-2011, 11:16) *
Oj, jag tycker det lter lnge, jag brukar gra kycklinglrfiler i ugnen och d kr jag dem 30 min i 200 grader.

Det r det jag ocks tycker, 1,5 tim, jag ska ju inte kremera dem (som jag brukar) confused.gif

Pius
Mollis
Jag tycker du ska kolla andra liknande recept och jmfra tiderna, kyckling blir ju s himla torr om den gr fr lnge.
Pius
CITAT (Mollis @ 07-10-2011, 11:42) *
Jag tycker du ska kolla andra liknande recept och jmfra tiderna, kyckling blir ju s himla torr om den gr fr lnge.

Jo jag har gjort det och d var det ca 20-45 min. Jag kan ju ta ut och dela kycklingen efter ett tag och kolla.

Pius
Margith
Jag sger som Stintan, det tar lika lng tid oavsett hur mnga filer du har. Liiite kortare eftersom du sannolikt har mindre ss n i originalreceptet och d gr det fortare att "vrma upp" ssen.

Jag tyckte ocks att 1,5 timme lt vldigt lnge, men ditt recept r exakt som ett recept jag har, fast med flskkotletter. De ska vara inne i 1 timme och kotletterna r ju mycket tunnare n en kycklingfil.
Och det blir kanongott!

Jag tycker att du ska rkna med att det tar ungefr 1,5 timme.
Meriona
Jag gjorde 2 kg kycklingfileer i lrdags i ugn. 200 grader frvisso, men 35 minuter rckte gott och vl, skert hade 30 minuter rckt ocks, fr det stod det i receptet.
Pius
CITAT (Meriona @ 07-10-2011, 12:44) *
Jag gjorde 2 kg kycklingfileer i lrdags i ugn. 200 grader frvisso, men 35 minuter rckte gott och vl, skert hade 30 minuter rckt ocks, fr det stod det i receptet.

Kra nn, hur ska jag nu bete mig? Tror nstan jag gr nn annan rtt. giggle.gif

Pius
Pius
Nu har jag lagat rtten och jag hade den inne i 40 min och den blev brnd. Hade jag haft den inne i 1,5 timme s hade det varit frkolnad. giggle.gif

Det var god smak men det brnda hade jag kunnat vara utan. giggle.gif

Pius
Meriona
Pius, jag sg nu i ditt frsta inlgg att det stod "tinade eller otinade" Den lnga tiden mste varit fr otinade?
Peztis
1,5 h i 175 grader, d brukar det ju vara typ rostbiff s det knns som att det r lite vl tilltaget. Men jag hller med om att r det frgan om frusna filer, s kan det nog stmma.

Ibland kan det ju vara s att kttet (eller vad man nu har stllt in) behver tid p sig att tillagas inuti men d kan ytan ligga i farozonen s att det d blir brnt. Om maten fortfarande behver mer tid men brjar bli fint frgad, lgg en bit bakpltspapper eller folie ver tills det r dags att ta ut det. D slipper man den brnda ytan.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon