Jag har hittat ett recept på kycklingfilé i ugn som verkar smarrigt, men problemet är att receptet gäller för 2 kg filéer, de ska vara i ugnen 1,5 timme i 175 grader.
Receptet är grädde, creme fraiche, soja och sambal oelek + kycklingfiléer och det är detta som ska stå i ugnen, tinade eller otinade.
Jag behöver bara 2 filéer, hur länge ska jag ha dem i ugnen då?
Tacksam för hjälp!
Pius
*Stintan*
07-10-2011, 09:52
Det borde ju vara samma tid.

det går ju inte fortare om det ligger 2 bullar på plåten än om det ligger 10.
Oj, jag tycker det låter länge, jag brukar göra kycklinglårfiléer i ugnen och då kör jag dem 30 min i 200 grader.
CITAT (Mollis @ 07-10-2011, 11:16)

Oj, jag tycker det låter länge, jag brukar göra kycklinglårfiléer i ugnen och då kör jag dem 30 min i 200 grader.
Det är det jag också tycker, 1,5 tim, jag ska ju inte kremera dem (som jag brukar)
Pius
Jag tycker du ska kolla andra liknande recept och jämföra tiderna, kyckling blir ju så himla torr om den går för länge.
CITAT (Mollis @ 07-10-2011, 11:42)

Jag tycker du ska kolla andra liknande recept och jämföra tiderna, kyckling blir ju så himla torr om den går för länge.
Jo jag har gjort det och då var det ca 20-45 min. Jag kan ju ta ut och dela kycklingen efter ett tag och kolla.
Pius
Margith
07-10-2011, 10:49
Jag säger som Stintan, det tar lika lång tid oavsett hur många filéer du har. Liiite kortare eftersom du sannolikt har mindre sås än i originalreceptet och då går det fortare att "värma upp" såsen.
Jag tyckte också att 1,5 timme lät väldigt länge, men ditt recept är exakt som ett recept jag har, fast med fläskkotletter. De ska vara inne i 1 timme och kotletterna är ju mycket tunnare än en kycklingfilé.
Och det blir kanongott!
Jag tycker att du ska räkna med att det tar ungefär 1,5 timme.
Meriona
07-10-2011, 11:44
Jag gjorde 2 kg kycklingfileer i lördags i ugn. 200 grader förvisso, men 35 minuter räckte gott och väl, säkert hade 30 minuter räckt också, för det stod det i receptet.
CITAT (Meriona @ 07-10-2011, 12:44)

Jag gjorde 2 kg kycklingfileer i lördags i ugn. 200 grader förvisso, men 35 minuter räckte gott och väl, säkert hade 30 minuter räckt också, för det stod det i receptet.
Kära nån, hur ska jag nu bete mig? Tror nästan jag gör nån annan rätt.
Pius
Nu har jag lagat rätten och jag hade den inne i 40 min och den blev bränd. Hade jag haft den inne i 1,5 timme så hade det varit förkolnad.
Det var god smak men det brända hade jag kunnat vara utan.
Pius
Meriona
09-10-2011, 09:12
Pius, jag såg nu i ditt första inlägg att det stod "tinade eller otinade" Den långa tiden måste varit för otinade?
1,5 h i 175 grader, då brukar det ju vara typ rostbiff så det känns som att det är lite väl tilltaget. Men jag håller med om att är det frågan om frusna filéer, så kan det nog stämma.
Ibland kan det ju vara så att köttet (eller vad man nu har ställt in) behöver tid på sig att tillagas inuti men då kan ytan ligga i farozonen så att det då blir bränt. Om maten fortfarande behöver mer tid men börjar bli fint färgad, lägg en bit bakplåtspapper eller folie över tills det är dags att ta ut det. Då slipper man den brända ytan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.