Jag har hittat ett recept p kycklingfil i ugn som verkar smarrigt, men problemet r att receptet gller fr 2 kg filer, de ska vara i ugnen 1,5 timme i 175 grader.
Receptet r grdde, creme fraiche, soja och sambal oelek + kycklingfiler och det r detta som ska st i ugnen, tinade eller otinade.
Jag behver bara 2 filer, hur lnge ska jag ha dem i ugnen d?
Tacksam fr hjlp!
Pius
*Stintan*
07-10-2011, 09:52
Det borde ju vara samma tid.

det gr ju inte fortare om det ligger 2 bullar p plten n om det ligger 10.
Oj, jag tycker det lter lnge, jag brukar gra kycklinglrfiler i ugnen och d kr jag dem 30 min i 200 grader.
CITAT (Mollis @ 07-10-2011, 11:16)

Oj, jag tycker det lter lnge, jag brukar gra kycklinglrfiler i ugnen och d kr jag dem 30 min i 200 grader.
Det r det jag ocks tycker, 1,5 tim, jag ska ju inte kremera dem (som jag brukar)
Pius
Jag tycker du ska kolla andra liknande recept och jmfra tiderna, kyckling blir ju s himla torr om den gr fr lnge.
CITAT (Mollis @ 07-10-2011, 11:42)

Jag tycker du ska kolla andra liknande recept och jmfra tiderna, kyckling blir ju s himla torr om den gr fr lnge.
Jo jag har gjort det och d var det ca 20-45 min. Jag kan ju ta ut och dela kycklingen efter ett tag och kolla.
Pius
Margith
07-10-2011, 10:49
Jag sger som Stintan, det tar lika lng tid oavsett hur mnga filer du har. Liiite kortare eftersom du sannolikt har mindre ss n i originalreceptet och d gr det fortare att "vrma upp" ssen.
Jag tyckte ocks att 1,5 timme lt vldigt lnge, men ditt recept r exakt som ett recept jag har, fast med flskkotletter. De ska vara inne i 1 timme och kotletterna r ju mycket tunnare n en kycklingfil.
Och det blir kanongott!
Jag tycker att du ska rkna med att det tar ungefr 1,5 timme.
Meriona
07-10-2011, 11:44
Jag gjorde 2 kg kycklingfileer i lrdags i ugn. 200 grader frvisso, men 35 minuter rckte gott och vl, skert hade 30 minuter rckt ocks, fr det stod det i receptet.
CITAT (Meriona @ 07-10-2011, 12:44)

Jag gjorde 2 kg kycklingfileer i lrdags i ugn. 200 grader frvisso, men 35 minuter rckte gott och vl, skert hade 30 minuter rckt ocks, fr det stod det i receptet.
Kra nn, hur ska jag nu bete mig? Tror nstan jag gr nn annan rtt.
Pius
Nu har jag lagat rtten och jag hade den inne i 40 min och den blev brnd. Hade jag haft den inne i 1,5 timme s hade det varit frkolnad.
Det var god smak men det brnda hade jag kunnat vara utan.
Pius
Meriona
09-10-2011, 09:12
Pius, jag sg nu i ditt frsta inlgg att det stod "tinade eller otinade" Den lnga tiden mste varit fr otinade?
1,5 h i 175 grader, d brukar det ju vara typ rostbiff s det knns som att det r lite vl tilltaget. Men jag hller med om att r det frgan om frusna filer, s kan det nog stmma.
Ibland kan det ju vara s att kttet (eller vad man nu har stllt in) behver tid p sig att tillagas inuti men d kan ytan ligga i farozonen s att det d blir brnt. Om maten fortfarande behver mer tid men brjar bli fint frgad, lgg en bit bakpltspapper eller folie ver tills det r dags att ta ut det. D slipper man den brnda ytan.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka hr.