KOTKA
Hej!
Jag undrar om det går, på något sätt, att få en kvist (eller mindre gren som går direkt ut från stammen på ett träd) att slå rot. Antingen att tillämpa "marcotting" (vet inte vad det heter på svenska) eller om det faktiskt går att bara klippa av en kvist, ta hem den och sedan på något sätt få den att slå rot.
KRT
Enkelt sagt - det beror säkert på vad det är för art........
Pil är ju superenkelt tex, medans andra arter är jättesvåra.
KOTKA
CITAT (KRT @ 07-10-2011, 16:28) *
Enkelt sagt - det beror säkert på vad det är för art........
Pil är ju superenkelt tex, medans andra arter är jättesvåra.

Jag tänkte mig bland annat schuberthägg, katsura, ek och diverse blommande träd.
KOTKA
Och hur gör man med pil? Är det bara att klippa av en liten gren?
Hur får jag den bäst att slå rot hemma?
KRT
Pil: klipp en gren och sätt i vatten tills den fått rötter alt. sätt direkt i jord, vattna och låt stå tills den tar sig.

De andra har jag aldrig hört om el provat.
KOTKA
Hoppas fler ser tråden... tack för tipset angående pil, KRT!
Iren
Jag provade på mitt Ambraträd och det verkar fungera med att sätta i vatten bara.
Peztis
Det där med "marcotting" har jag funderat lite över! Läste någonstan om någon som gjort det på ett äppelträd och jag är sugen på att prova själv. Jag startade en tråd i ämnet för ett tag sedan men fick inte så där jättemycket svar, om jag minns rätt.

Har dock sparat några vattuskott på äppelträdet som jag tänkt prova på.
KOTKA
Plockade en pil igår, en ganska tunn och kort kvist som jag försökte mig på att marcotta.
Skrapade bort lite på ytan, virade runt med vitmossa och gladpack.
Imorse tyckte jag att det såg ut som att den började vissna lite. På det nedersta bladet var kanterna torra och lite hårda. Ska jag kanske försöka avhjälpa en eventuell näringsbrist?
Ska jag sätta hela kvisten så att vitmossan doppas i vattnet?
Alexander-VG-zon3
Avläggare heter det på svenska. Grenen/skottet ska inte klippas av. Ska man rota i marken så tar man en gren och böjer ner och begraver (klipper inte av) och tynger ner med nåt, man skrapar, skadar grenen/skottet som ska vara ner mot marken. När den rotat sig så klipper man va grenen och planterar den på rätt köl.

Ett annat sätt att få rötter på grenar (på buskar) är att kupa upp med jord över grenarna ganska långt upp och sedan om/när det ev kommit rötter så klipper man av alla grenarna under där dom rotat sig och sedan planterar för var sig, dock moderbusken kan se rätt härjad ut efter.

Man kan göra fritt uppe på en gren också, tå snittar man/skrapar/skadar grenen och sedan binder man om mossa (fuktad) och ibland pudrar man på rotningsmedel där man snittat grenen och så binder man i hop allt och mossan med plast. Man ser till att det håller isg fuktigt (kan vara bra att göra det på norrsidan av kronan) när rötter kommer så klipper man va grenen och planterar den för sig själv (utan mossan och inpakcningen såklart).
KOTKA
CITAT (flaxss @ 08-10-2011, 14:01) *
Man kan göra fritt uppe på en gren också, tå snittar man/skrapar/skadar grenen och sedan binder man om mossa (fuktad) och ibland pudrar man på rotningsmedel där man snittat grenen och så binder man i hop allt och mossan med plast. Man ser till att det håller isg fuktigt (kan vara bra att göra det på norrsidan av kronan) när rötter kommer så klipper man va grenen och planterar den för sig själv (utan mossan och inpakcningen såklart).

Så hur gör jag med min pil?
Spelar storleken på kvisten någon roll?
Min kvist är ganska smal. Hälften av en blyertspenna i diameter, ungefär. Kanske t.o.m. en tredjedel.

Hur lång tid tar det för grenen att slå rot?
Alexander-VG-zon3
Hittade denna sida nu när jag googlade beskriver bra
http://nolimitsnana.hubpages.com/hub/Layering-for-New-Plants

Är det ett avklippt skott ? såfall får du rota det som en vanlig stickling dvs i vatten eller i jord (eller vilket substrat man använder). Enklast är nog att sätta det ute direkt i marken om man vill ha fler pilar.
Azur
Tänkte bara inflika att Ek anses nästan omöjlig att föröka med sticklingar, däremot går den bra att fröså. Schersmin och rosor är enkla, de har jag själv sticklingförökat utan problem, liksom många klätter/slingerväxter (t.ex. blåregn, kaprifol och murgröna).
KOTKA
Jag var ute i parken idag och tog sticklingar från stammen på en del träd jag tyckte var vackra. Har virat fuktig vitmossa omkring dem och satt dem i mörka vaser. Hade ej rotningshormon på. Borde jag ha haft det?

Jag lät den torra mossan svälla i en bunke vatten där jag blandade i växtnäring. Jag hoppas att det räcker.
kerstin z5-6
Enda problemet är att det är höst.. stickligar /och avläggare lyckas 90 % oftare om de gör under våren.med pil 100 % i maj
hoppfaderallanlej
Vilken intressant debatt det blev här...
Jag tycker det är jättekul med buskar och träd och sår massor... Frödrivning är ju det gamla beprövade sättet som ger bra tillbaka, i regel...
Avläggare jobbar jag en del med...Främst då vad gäller buskar... Träd har jag nästan aldrig hört talas om att man gör avläggare på...Det finns undantag, och det är pil och poppelarterna som brukar kunna rota sig på liggande grenar...
Men precis som Kerstin säger är det främst säsongen du ska fundera över...Hösten är mindre lämpad att ta sticklingar än våren... Det handlar också om att hålla en relativt jämn temperatur och ha lagom fuktigt sticklingsjord ... Uteslut strak solljus som ofta ger avdustning i grönmassan på sticklingen...

Ta unga skott...! Om du tar från en gren så försök få en stickling med klack... Om det är ett lövrikt skott, så ta bort allt grönt utom en "tuss" i toppen... "Ögonen" där bladen suttit brukar vara det ställen som bryter med nya rötter...
Mycket beror på vilka arter du ger dig på...Ek har jag aldrig hört någon ta sticklingar av, men det behöver ju inte innebära att det inte går... Testa du..!
Alexander-VG-zon3
Ska man ta av härdigt material så funkar det att ta på hösten om man sätter det på friland ute eller ute i krukor. Däremot tror jag inte det går inne, då är våren bättre.

Ek förökas ju hos kommersiella odlare igenom sticklingar men dom har kanske andra medel att ta till än i hobby förökning.

Luftavläggare går ju att göra på träd (mossa om grenen).
Huggorm
CITAT (hoppfaderallanlej @ 09-10-2011, 09:33) *
Avläggare jobbar jag en del med...Främst då vad gäller buskar... Träd har jag nästan aldrig hört talas om att man gör avläggare på...Det finns undantag, och det är pil och poppelarterna som brukar kunna rota sig på liggande grenar...

Samt även gran har jag märkt. Växer en gran intill en bergknalle och en gren blivit liggande i mossan så slår den rot och växer fast. Just vanlig gran är väll sällan aktuellt, men det finns ju andra gransorter som kanske är intressantare. Och generellt så misstänker jag att avläggare fungerar på fler trädslag än man kan tro.
KOTKA
Det är roligt att titta in här på morgonen och se nya svar! Hoppas denna tråd håller sig levande.
Jag vet att man inte borde ställa sticklingarna inne - ändå står mina för tillfället i köket eftersom jag inbillar mig att de inte kommer "vilja" slå rot när det är kallt ute. Men jag kanske ställer ut dem sedan ändå.

Alla sticklingar jag har tagit har vuxit direkt från grenen. Jag har en pil, en lönn, en hägg, och en katsura (som ju av vissa ses som en blandning mellan träd och buske). Vissa är tunna, andra inte. Vissa grenar är korta, andra långa. Det jag fann klippte jag av, så att säga.
Jag överväger rotningshormon.

Angående "ögonen" - på katsuran finns det inga ögon och då antar jag att om jag har tur så kommer rötterna komma ut där jag har virat runt med vitmossa. Vitmossan har fått svälla i vatten där jag har blandad i växtnäring - hur ofta måste jag ge mer växtnäring med tanke på att moderträdet inte kan förse?

Det här känns som ett riktigt slumpmässigt experiment. Det vore faktiskt en överraskning om det fungerade!
Alexander-VG-zon3
För härdiga buskar och träd är det bättre ute, eller alt förvara dom i kylskåp och plantera dom till våren.

Inne är det ev torr luft, mörkt och varmt vilket inte är bra för härdiga ute som har börjat invintra. Extraljus är nog bra. Har dom slåt rot inne och börjat växa så kommer dom frysa ihjäl om dom tas ut senare.

Tror inte du behöver ha extra växtnäring. Jag tror inte jag har rotat sticklingar i mossa innan, däremot i sand, vatten, jord och plastpåse.
KOTKA
CITAT (flaxss @ 09-10-2011, 13:01) *
Har dom slåt rot inne och börjat växa så kommer dom frysa ihjäl om dom tas ut senare.

Jag tänkte hålla dem inne under vintern, sedan börja härda dem "manuellt" (med korta och sedan allt längre intervaller) under våren. Kommer det fungera, eller kommer rötterna som växer ut inte ha "funktionen" att de står ut kyla just för att de utvecklades inomhus under en jämn temperatur?
Jag vågar gissa på att alla sticklingar jag har tagit är från härdiga träd eftersom jag har plockat dem lokalt.
kerstin z5-6
Som sagt-du har valt en svår tid, så ingen aning
KOTKA
Hej!
Nu har det gått ett litet tag och till min belåtenhet märker jag att alla mina pinnar har börjat slå ut nya knoppar och blad inomhus. Jag ser även små strimmor av rötter i vitmossan, men frågan är om jag inte ska byta ut mot lite fräschare mossa. Tänker mest på risken för mögel. Vad tycker ni?
Peztis
Det är väl det som är bra med vitmossa, att det inte ka bli mögligt.
Men det skadar väl inte att skjölja ur och byta ut vattnet.

Var bara jätteförsiktig med rötterna!

KOTKA
CITAT (Peztis @ 25-10-2011, 16:19) *
Det är väl det som är bra med vitmossa, att det inte ka bli mögligt.
Men det skadar väl inte att skjölja ur och byta ut vattnet.

OK! Jag har hört att volymen rötter (omfånget alltså) ska vara samma som bladens omfång. Ska jag låta bladen komma ut ur knopparna först och sedan invänta mer rötter eller kan jag sätta de nakna pinnarna i jordblandad vatten när jag har ett visst omfång rötter? Och vilket omfång skulle det vara för att pinnarna ska klara sig?

Jag tar upp jordblandat vatten eftersom jag har hört att sticklingar som utvecklar rötter i andra substrat än jord inte kan suga upp näring ur jorden om man inte stegvis vänjer dem vid jord. När föreslår ni att jag ska börja med det?
fvd
Jag har förökat buskar under årens lopp genom avläggare och lyckats bra för det mesta. Jag gjorde en häck av forsythia på det sättet som var fin i många år. För ett par år sedan byggde min granne till sitt gamla hus och grävde ner fjärrvärme intill tomtgränsen och då rök en del av häcken med. Jag återuppbygger och förlänger den nu men det ser bökigt ut och det går inte så fort. Så för ett tag sedan läste jag i en liknande tråd som den här, att några tog skott och satte i vatten av olika buskar och träd. Då flög det i mig att jag testar det på forsyta också och vips hade jag 30 skott och petade ner dem. Så fortsatte jag några gånger så nog blir det en lång häck fortare om de tar sig. Tror ni det ? Jag tycker också att det är jätteroligt och lärorikt att läsa och delta i trådarna här på forumet. Ni är så vänliga och justa mot alla så jag blir ofta glad och inspirerad. Tack så mycket.
KOTKA
Tror ni för övrigt att jag kan sätta alla pinnar i en enda stor bunke med vitmossa? Eller kommer rötterna att trassla in sig i varandra?

Saker är den, att min besatthet i dessa sticklingar och vackra träd är djup och kronisk. Jag älskar träd, de är det vackraste som finns i växtväg. Jag sysslade med bonsaier när jag var barn men det var bara färdigköpta. Nu hade jag alltså tänkt sätta egna, från sticklingar.

När bladen kommer upp så ska jag ta foton och visa er, så får ni hjälpa mig att bestämma vad vissa av de träden är för sort. Jag måste veta vilken jord de trivs i, hur mycket vatten de vill ha etc för att lyckas så bra som möjligt med dem!

CITAT (fvd @ 25-10-2011, 21:18) *
Jag tycker också att det är jätteroligt och lärorikt att läsa och delta i trådarna här på forumet. Ni är så vänliga och justa mot alla så jag blir ofta glad och inspirerad. Tack så mycket.

Jag gillar det här forumet också. Väldigt mycket!
addo
CITAT (fvd @ 25-10-2011, 21:18) *
Jag har förökat buskar under årens lopp genom avläggare och lyckats bra för det mesta. Jag gjorde en häck av forsythia på det sättet som var fin i många år. För ett par år sedan byggde min granne till sitt gamla hus och grävde ner fjärrvärme intill tomtgränsen och då rök en del av häcken med. Jag återuppbygger och förlänger den nu men det ser bökigt ut och det går inte så fort. Så för ett tag sedan läste jag i en liknande tråd som den här, att några tog skott och satte i vatten av olika buskar och träd. Då flög det i mig att jag testar det på forsyta också och vips hade jag 30 skott och petade ner dem. Så fortsatte jag några gånger så nog blir det en lång häck fortare om de tar sig. Tror ni det ? Jag tycker också att det är jätteroligt och lärorikt att läsa och delta i trådarna här på forumet. Ni är så vänliga och justa mot alla så jag blir ofta glad och inspirerad. Tack så mycket.

Jag har förökat praktforsythia genom att sicka sticklingar direkt i marken och hållit jorden fuktig, Dock kan det kanske bli problem om det är för soligt på platsen.

Om jag var du skulle jag testa att sticka ner sticklingar som jag ville ha häcken i framtiden och vattna varje dag tills det började växa.
fvd
Tack det är jätteblött, det skall bli jättekul att sätta upp farten på häcken.
KOTKA
På min pilstickling har de små bladen som kom ur en knopp blivit gulare och till och med mörkbruna i bladspetsen. Håller bladen eller själva sticklingen på att dö? Rötterna är det inget fel på.
Kan jag förhindra det här?
fvd
Det tror inte jag finns de rötter så kommer den.
Huggorm
CITAT (KOTKA @ 28-10-2011, 10:53) *
På min pilstickling har de små bladen som kom ur en knopp blivit gulare och till och med mörkbruna i bladspetsen. Håller bladen eller själva sticklingen på att dö? Rötterna är det inget fel på.
Kan jag förhindra det här?

De nya rötterna är för små för att effektivt kunna suga upp mycket vatten. Vart har du sticklingen, inne i vanligt inomhusklimat? Det är väldigt torr luft inne, så avdunstningen från löven blir hög. Sticklingar skall man helst hålla i en fuktig atmosfär, exempelvis genom att ha en genomskinlig plastpåse över krukan. Men det får inte bli för fuktigt heller, för då ruttnar löven.
KOTKA
CITAT (Huggorm @ 28-10-2011, 15:56) *
De nya rötterna är för små för att effektivt kunna suga upp mycket vatten. Vart har du sticklingen, inne i vanligt inomhusklimat? Det är väldigt torr luft inne, så avdunstningen från löven blir hög. Sticklingar skall man helst hålla i en fuktig atmosfär, exempelvis genom att ha en genomskinlig plastpåse över krukan. Men det får inte bli för fuktigt heller, för då ruttnar löven.

Då ska jag så snabbt som möjligt sätta dem under plast.
Vitmossan är fuktig väldigt länge, så jag har varit noga med att inte göra miljön för fuktig så att, precis som du säger, det inte ska bli ruttnande.
KOTKA

Så här såg det ut imorse.

Jag har med andra ord planterat om mina sticklingar i kaktusjord (eller såjord) och sedan vattnat dem med lite gödslat vatten. Jag är mycket ledsen för att det redan nu bildas mögel och jag vill utrota de små sporerna som förstör min odling. Vad kan jag göra?

Jag planterade om dem i måndags.

Det bildas till och med mögel på stödpinnar jag har, och på stödpinnen är möglet redan ljusgrönt.

Vad har jag för alternativ?
hs04290
Hej!
Vad tråkigt! Svampludd är inte vad man önskar sig. Tyvärr vet jag inte vad du ska göra. Man kan försöka undvika genom att använda rotningsmedel med antisvampmedel i (som man köper när man är i London, tex) och helt steril såjord. Det enda tips jag har nu är: pilla bort det du kan, se till att det är lätt fuktigt, men absolut ej blött i jorden. Vädra.
Hoppas du lyckas!
PS. Jag har lyckats med diverse; buxbom, hedera, idegran, acer (lönn), benved. Men misslyckats med en hel del också. DS
Anna-Karin Lundberg
När rådjuren hade fejat sönder mitt ginkoträd (kronan av nedbruten och stammen utan bark!) försökte jag rädda slamsorna som var kvar. Jag tog flera kvistar och klippte "rent" dem (så det var fina bitar utan avbrutan ändar), stack ned i en kruka med jord och satte en stor plastpåse över. Det här var på sensommaren, till vintern satte jag in krukan under huset, i krypgrunden, för vinterförvaring. Till våren tog jag fram krukorna igen och rätt som det var kom det löv på någon kvist. När de vuxit till sig ordentligt flyttade jag den till en egen kruka och nu är det ett miniträd, men det har väl tagit tre år från sticklingstillfälle till kraftigt växande planta.

Jag har också en stor blommande Malva som inte är härdig här, köpt i England. Den vinterförvaras under huset, men en vår möglade stammen och plantan dog. Efter det är jag noga och tar flera sticklingar, så jag har alltid nya plantor på tillväxt. Den tar sig jättelätt! Jag klipper av lite kvistar, tar bort så gott som alla löv, sticker ned i en kruka med fuktig jord och väntar. På en sommar kommer det nya blad och den sätter igång att växa!

Det är olika lätt med olika växter, men jag skulle nog sätta kvistar i jord i krukor och ställa undan dem för vinterförvaring och inte försöka "vända året" genom att få lövfällande växter att grönska nu. De du har - plantera och ställ undan. I vår - gör om det du nu gjort, så ska du se att det går bra!
KOTKA
CITAT (hs04290 @ 07-11-2011, 23:27) *
Hej!
Vad tråkigt! Svampludd är inte vad man önskar sig. Tyvärr vet jag inte vad du ska göra. Man kan försöka undvika genom att använda rotningsmedel med antisvampmedel i (som man köper när man är i London, tex) och helt steril såjord. Det enda tips jag har nu är: pilla bort det du kan, se till att det är lätt fuktigt, men absolut ej blött i jorden. Vädra.
Hoppas du lyckas!
PS. Jag har lyckats med diverse; buxbom, hedera, idegran, acer (lönn), benved. Men misslyckats med en hel del också. DS

Hm... ja du. Med vädra, menar du att jag ska ta bort plastpåsarna?
Bassam

Hej Anna-Karin Lundb

Agronomi, såsom någon kunskap om vetenskap Varje problem har flera lösningar, är det inom
Lösningar ta stickningar, men den är inte alla lösningar -

H.Bassam
CillaM
Vitmossa använder jag alltid när jag tar sticklingar av förvedade växter. Men nu är definitivt inte den bästa tiden att ta sticklingar. Ska man ändå göra det så ha dom i vitmossa och vatten fram tills nästa år då ljuset återvänder och man så sakteligen kan ställa dom ljusare. Under tiden fram tills dess så försök att ha så mycket ljus över dom med hjälp av ljusramp på timer. Plantera dom inte i jord förrän tiden är då du kan ställa ut dom i vårluft/värme. Det är min rekommendation, och det funkar ifall man har plats. Vitmossan är steril och vattnet kan man byta efter behag.
KOTKA
Uppdatering!

Några har klarat sig väl, andra mindre bra. Jag har dem nu i såjord, på en varm plats med OK ljus, utan någon plast över eftersom det gjorde dem alldeles mögliga.

Jag undrar nu vad jag ska göra för att förebygga att de små, små bladen som kommer ut blir brungula och sedan dör (faller av). Jag har ringat in problemområdet - bladens spetsar, det är nämligen där det börjar bli brunt. Jag vill ju att de ska klara sig, så jag ger dem växtnäring en gång i veckan (är det för lite? Jag är rädd för mögel).

Vad är det för fel jag gör då, om bladen blir gulbruna? Mer vatten på dem? Mer näring? Mer ljus? Jag har funderat på att spruta näring direkt på bladen. Kommer detta hjälpa, tro?

CillaM
Tycker du ska göra som Annar-Karin skrev, ut med sticklingarna. De klarar inte inomhusklimatet utan behöver den vila som höst och vinter ger. Tänk på att sticklingarna är inga nya växter utan en exakt kopia av busken eller trädet du tog och dessa är i vila för att nästa år komma igen i full fart. Rekommendation är att du tar såjord i kruka och håller sticklingen löst i och strösslar jord tills alla rötter befinner sig i jorden. Tryck LÄTT till med fingertopparna, slå LÄTT med krukan mot bordet så att jorden och sticklingen sätter sig, strössla lite mer jord på och ut med den i ett skyddat läge, som inte är för blött eller för torrt, men definitivt i uteläge. De gröna bladknopparna kommer trilla av men överlever sticklingarna så kommer nya knoppar. Inomhus är det vanskligt för nytagna busk och trädsticklingar att överleva om man inte har +5 - 10 grader och massor av extraljus.
KOTKA
CITAT (CillaM @ 23-11-2011, 19:35) *
Tycker du ska göra som Annar-Karin skrev, ut med sticklingarna. De klarar inte inomhusklimatet utan behöver den vila som höst och vinter ger. Tänk på att sticklingarna är inga nya växter utan en exakt kopia av busken eller trädet du tog och dessa är i vila för att nästa år komma igen i full fart. Rekommendation är att du tar såjord i kruka och håller sticklingen löst i och strösslar jord tills alla rötter befinner sig i jorden. Tryck LÄTT till med fingertopparna, slå LÄTT med krukan mot bordet så att jorden och sticklingen sätter sig, strössla lite mer jord på och ut med den i ett skyddat läge, som inte är för blött eller för torrt, men definitivt i uteläge. De gröna bladknopparna kommer trilla av men överlever sticklingarna så kommer nya knoppar. Inomhus är det vanskligt för nytagna busk och trädsticklingar att överleva om man inte har +5 - 10 grader och massor av extraljus.

Då ska jag följa rådet! Jag var bara rädd för det eftersom de har stått inomhus sedan tidig oktober. Du tror inte de har hunnit vänja sig redan vid det här laget? Då var det fortfarande relativt varmt (varmt höstväder). Men jag ska följa ditt råd och hoppas på att de överlever!
Hur ofta ska jag titta till dem?
CillaM
De överlever mycket bättre utomhus ifall du fortfarande har höstväder i form av rejäla plusgrader. O det räcker nog att titta till dom 1 gång i veckan. Och, skulle det mot all förmodan inte gå bra så är nästa år, vår och sommar, en mycket bättre tid att ta sticklingar. Så jag önskar dig lycka till tummenupp.gif
KOTKA
CITAT (CillaM @ 23-11-2011, 21:29) *
De överlever mycket bättre utomhus ifall du fortfarande har höstväder i form av rejäla plusgrader. O det räcker nog att titta till dom 1 gång i veckan. Och, skulle det mot all förmodan inte gå bra så är nästa år, vår och sommar, en mycket bättre tid att ta sticklingar. Så jag önskar dig lycka till tummenupp.gif

Nu är temperaturen nere på runt 6 grader (bor i Gävle), och på natten är det förmodligen frost. Är de frosten jag ska skydda dem mot när du menar "skyddat läge"?
Fortfarande en bra idé att sätta ut dem?
Jag antar att de inte behöver ljus, så min plan var att sätta alla i en låda så det inte kommer in snö. Eftersom jag inte har en trädgård eller ett skjul tänkte jag ställa lådan med sticklingarna på balkongen...

EDIT - - -

Såg att du skrev något om rötter. Jag är inte säker på om dessa sticklingar har nog med rötter. Jag kan kolla efter, men om det är så att de inte har tillräckligt många rötter, ska jag behålla dem inomhus eller ta ut dem ändå?
CillaM
CITAT (KOTKA @ 23-11-2011, 23:54) *
Nu är temperaturen nere på runt 6 grader (bor i Gävle), och på natten är det förmodligen frost. Är de frosten jag ska skydda dem mot när du menar "skyddat läge"?
Fortfarande en bra idé att sätta ut dem?
Jag antar att de inte behöver ljus, så min plan var att sätta alla i en låda så det inte kommer in snö. Eftersom jag inte har en trädgård eller ett skjul tänkte jag ställa lådan med sticklingarna på balkongen...

EDIT - - -

Såg att du skrev något om rötter. Jag är inte säker på om dessa sticklingar har nog med rötter. Jag kan kolla efter, men om det är så att de inte har tillräckligt många rötter, ska jag behålla dem inomhus eller ta ut dem ändå?

Helt OK, ut med alla sticklingar nu. Skyddat läge ser jag som att de får snö över sig, går i vila men inte blir omkullvälta eller liknande. Växterna är så programmerade att de tar till sig det ljus som de ska göra. De är inte programmerade att ha blad nu, eller att skjuta blad, de ska vila som alla andra växter hos dig och mig. Huruvida det kommer att gå bra att ställa lådan på en balkong som troligen är cement vet jag inte, därfär rekommenderar jag dig en frigolitskiva under. Att frosten biter i bladknopparna får du ta, det kommer nya ifall sticklingarna klarar sig.
KOTKA
Hej!

Det var ett tag sedan, men nu är våren här och dags för mig att skriva här igen.

Tyvärr överlevde inte en enda av de sticklingarna jag tog vintern. För ungefär tre veckor sedan plockade jag lite nya kvistar (inte "riktiga" sticklingar direkt från stammen eller rotskott, utan just kvistar) och sadde dem i såjord och hoppas på det bästa.

Innan jag satte dem i jorden skrapade jag av lite bark, som man brukar göra när man lägger om en växande kvist med plastpåse och jord. Jag vet inte om detta var smart eller osmart.

Alla sitter i såjord och vattnas så det är fuktigt, men inte för torrt eller för blött.

Denna gång vill jag verkligen hålla koll på hur det går för dem, men vet inte hur jag ska göra det. De flesta knopparna är ute, men inte utslagna. Jag tycker att det går väldigt långsamt, men det kanske det ska göra? Träden här är inte fullt utslagna än... ska sticklingarna slå ut ungefär samtidigt som träden?

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon