GardenSara
07-10-2011, 17:04
Hej!
Jag undrar vad som händer med växtlighet som blir strödda med eldningsaska från bränntunna. Jag har bara eldat sågspån från ask/furu samt trädgårdsavfall i form av buskklippning och ogräsliknande samt gamla löv. Har trimmat rätt mycket så nu är det en del att bränna och då blir det ju givetvis mycket aska också och den behöver ju ta vägen någonstans. Kan jag hälla det på buskarnas jord eller förstör deT?
Tacksam för svar
Sara
Anette Nordlund
07-10-2011, 17:21
Hej,
jag tror mig minnas ha läst någonstans att aska höjer pH i jorden samt att det kan användas för att motverka mjöldagg.
Mia i trädgården
07-10-2011, 18:29
Vedaska innehåller mycket Kalium vilket är bra näring för växter. Aska är särskilt bra för bärbuskar och fruktträd, och säkert andra vedartare buskar och träd eftersom det påverkar cellerna på ett positivt sätt så de inte fryser sönder så lätt under vintern. Så du kan gott sprida det i trädgården och särskilt på buskar och träd.
Maj-Elén
07-10-2011, 18:31
Hade också en del aska från min spis, hällde det på mossan i gräsmattan, mossan försvann och gräset frodades.
GardenSara
07-10-2011, 20:56
Wow.
Tack ni. Det här har varit superhjälpsamt! Tack Tack!
octachoron
08-10-2011, 20:40
Var dock väldigt försiktig med mängden, aska bör användas sparsamt. För mycket aska kan ta död på de flesta växter.
GardenSara
08-10-2011, 23:09
och hur mycket är för mycket? och varför får jag det svaret nu,,,,,när jag redan har hällt massa aska lite här och var.
Kan bli spännande att se vad det blir för skogsbrandsliknande dödlighet jag får nästa år istället för växtlighet
Om du hällt ut en hel hög på en växt är det inte så bra, man ska lisom "pudra" ut det. Ett tunnt o jämnt lager och inga högar. Om du har gjort högar är det inte försent att göra något, speciellt inte om det inte har regnat än - sprid bara ut askan m en kratta eller borste.
octachoron
10-10-2011, 00:10
Enligt Plöninge "Den goda jorden" så ska man som mest sprida 0,3-0,4 kg per kvadratmeter.
Eva i Västerås
10-10-2011, 09:44
Som florsockret på semlan har jag lärt mig. Det brukar fungera jättebra.
Vid vår nya stuga ser en del buskar och växter riktigt plågade ut, och när jag rensat runt dom visar det sig att de alla haft stora högar med aska vid rötterna. Nu har jag spritt ut den aska jag sett över gräsmattan runtom, så får vi se hur det verkar efter vintern. Att gräs och kvickrot växer in i buskar och perenner gör ju inte heller saken bättre.
Hej
Jag har en lag ,lite bättre än mycket , Anledningen är att mycket gör problem ofta
och vi kan inte undvika men liten gör inte problem.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.