GardenSara
Hej!
Jag undrar vad som hnder med vxtlighet som blir strdda med eldningsaska frn brnntunna. Jag har bara eldat sgspn frn ask/furu samt trdgrdsavfall i form av buskklippning och ogrsliknande samt gamla lv. Har trimmat rtt mycket s nu r det en del att brnna och d blir det ju givetvis mycket aska ocks och den behver ju ta vgen ngonstans. Kan jag hlla det p buskarnas jord eller frstr deT?

Tacksam fr svar
Sara
Anette Nordlund
Hej,
jag tror mig minnas ha lst ngonstans att aska hjer pH i jorden samt att det kan anvndas fr att motverka mjldagg.

Mia i trdgrden
Vedaska innehller mycket Kalium vilket r bra nring fr vxter. Aska r srskilt bra fr brbuskar och frukttrd, och skert andra vedartare buskar och trd eftersom det pverkar cellerna p ett positivt stt s de inte fryser snder s ltt under vintern. S du kan gott sprida det i trdgrden och srskilt p buskar och trd.
Maj-Eln
Hade ocks en del aska frn min spis, hllde det p mossan i grsmattan, mossan frsvann och grset frodades.
GardenSara
Wow.
Tack ni. Det hr har varit superhjlpsamt! Tack Tack!
octachoron
Var dock vldigt frsiktig med mngden, aska br anvndas sparsamt. Fr mycket aska kan ta dd p de flesta vxter.
GardenSara
och hur mycket r fr mycket? och varfr fr jag det svaret nu,,,,,nr jag redan har hllt massa aska lite hr och var.
Kan bli spnnande att se vad det blir fr skogsbrandsliknande ddlighet jag fr nsta r istllet fr vxtlighet biggrin.gif
KRT
Om du hllt ut en hel hg p en vxt r det inte s bra, man ska lisom "pudra" ut det. Ett tunnt o jmnt lager och inga hgar. Om du har gjort hgar r det inte frsent att gra ngot, speciellt inte om det inte har regnat n - sprid bara ut askan m en kratta eller borste.
octachoron
Enligt Plninge "Den goda jorden" s ska man som mest sprida 0,3-0,4 kg per kvadratmeter.
Eva i Vsters
Som florsockret p semlan har jag lrt mig. Det brukar fungera jttebra.

Vid vr nya stuga ser en del buskar och vxter riktigt plgade ut, och nr jag rensat runt dom visar det sig att de alla haft stora hgar med aska vid rtterna. Nu har jag spritt ut den aska jag sett ver grsmattan runtom, s fr vi se hur det verkar efter vintern. Att grs och kvickrot vxer in i buskar och perenner gr ju inte heller saken bttre.
Bassam
Hej

Jag har en lag ,lite bttre n mycket , Anledningen r att mycket gr problem ofta

och vi kan inte undvika men liten gr inte problem.

H.Bassam
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon