Roundup är ett bra bekämpningsmedel, men det missbrukas våldsamt, särskilt med just roundup-ready grödor. I USA har till råga på eländet deras naturvårdsverk beslutat att de inte har rätt att reglera genmodifierade grödor, så en hel uppsjö "roundup-ready" växter har släppts eller kommer att släppas, även för hemmaodlare, t.ex. roundup-ready gräsmattegräs och roundup-ready rosor.
Slutresultatet av sånt här missbruk av ett bekämpningsmedel kan bara bli att bekämpningsmedlet blir overksamt. Det är så överdrivet att det är svårt att undvika misstanken att Monsanto driver utvecklingen med flit - de har förlorat patentet på glyfosat, och det skulle inte förvåna mig om de redan tagit fram den produkt som avses ersätta glyfosaten när den blivit overksam.
andersen
08-10-2011, 15:51
Först ofrämst är Roundup ett gift, skadorna på tex groddjur är stora och man hittar rester i dricksvatten brunnar mm, jag hoppas på ett omedelbart brukarförbud.
Gossen Ruda
11-10-2011, 18:38
CITAT (andersen @ 08-10-2011, 16:51)
Först ofrämst är Roundup ett gift, skadorna på tex groddjur är stora och man hittar rester i dricksvatten brunnar mm, jag hoppas på ett omedelbart brukarförbud.
Skall vi ta en vända till? Roundup är ett bekämpningsmedel. Grodor skadas knappast normalt. Mycket lite har hittats i dricksvatten och brunnar. Du hoppas för mycket.
Bassam
12-10-2011, 13:07
Hej
Vi kan skicka en fråga till miljö verket om de övertygade att den har fler nackdelar än fördelar så de kan förbjuder den i Sverige,
H. Bassam
Gossen Ruda
12-10-2011, 14:05
CITAT (Bassam @ 12-10-2011, 14:07)
Hej Vi kan skicka en fråga till miljö verket om de övertygade att den har fler nackdelar än fördelar så de kan förbjuder den i Sverige,
H. Bassam
Lycka till. Kemi har försökt i många år utan att lyckas. Det finns något som heter EU.
andersen
12-10-2011, 15:36
CITAT (Gossen Ruda @ 11-10-2011, 19:38)
Skall vi ta en vända till? Roundup är ett bekämpningsmedel. Grodor skadas knappast normalt. Mycket lite har hittats i dricksvatten och brunnar. Du hoppas för mycket.
Nej jag ids inte, vi har ju trätat i minst 10år om giftet ifråga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.