Alexander-VG-zon3
07-10-2011, 19:36
Hej hej
Roatade snitt rosor, nu i aug. Rotade sig väldigt snabbt och lätt i ett tätslutet akvarium ute i östläge. Enklare än jag trodde faktiskt. Kommer ihåg att Kerstin skrev att det var viktigt att sätta dom vid kanten och det blev med jätte bra rötter av att göra så.
Men nu till frågan, hur övervintras dom bäst ?
Vet inte om snittrosor generellt sett är härdiga eller inte (bor i zon 3-4 västsveriges inland). Däremot om dom är rotäkta så gör det kanske inget om det skulle frysa ner.
Men skulle dom klara vintern med frilandsplanteirng så här sent ? nu står dom kvar där dom är rotade i höga roskrukor, har inte fälltbladen och är gröna än.
Eller ska jag behandla dom som ''krukrosor'' hela livet.
För övervintring har jag att tillgå;
1. Mörkkällare (inget fönster) lägst ca +15C fuktig luft. vattning en till två gånger i månaden.
2. Köksfönstret (östläge) i sval rumstemp (dragit) med extraljus tända som mest 18timmar. Hyfsad fuktigluft.
3. Utan extraljus i varmrumstemp i skuggigt östfönster.
4. Ute i kruka eller på friland (med eller utan kruka) i sydöstläge.
kerstin z5-6
07-10-2011, 19:45
under + 5 måste de ha ljus, rosors rötter växer fortfarande vid + 5-8.Gissar ute i skyddat lage alt inne med xtraljus o luskoll är de bästa alt av de du nämnt, har du flera ta hälften på vart sätt:)
Alexander-VG-zon3
07-10-2011, 20:02
Känner att inget alt är bra, ett annat alt är att ha kvar dom där dom står nu (i ett akvarium ute).
ett annat problem är att dom är så välrotade i varandra så jag vågar inte dela dom. Rötter överallt (kanske nybörjar tur med att rota snittrosor

).
Eller kan man karva och skära allt i tu så att man får enskilda rosor ? men då kanske det blir problem om dom ska rota sig igen i ny (närings färsk jord).
Hur beskär man igentligen rosor från allra första början, det har ju kommit mycket sidoskott. Eller bara låta dom växa.
kerstin z5-6
07-10-2011, 21:46
då I din zon skulle jag sätta hela tjorvan" ute nu o ev täcka med granris
Mia i trädgården
07-10-2011, 21:54
Jag blir så nyfiken, varför skall de placeras nära kanten? Har också läst att man skall men inte varför.
Någon som vet?
kerstin z5-6
07-10-2011, 21:58
Syresättningen nära kanten är mkt högre än i den kompakta jorden i mitten
Alexander-VG-zon3
07-10-2011, 22:00
CITAT (kerstin z5-6 @ 07-10-2011, 22:46)

då I din zon skulle jag sätta hela tjorvan" ute nu o ev täcka med granris
Tack för svar, då får jag testa det och se om det vill sig.
Mia i trädgården
08-10-2011, 08:46
Jaha, är det det som är orsaken , kul att veta? Gäller det även om man använder plastkruka som har täta väggar eller bara när lerkruka?
kerstin z5-6
08-10-2011, 11:26
Alla krukor,plast eller keramik har ingen betydelse.
Mia i trädgården
08-10-2011, 12:57
Tack, då har jag lärt mig om lämplig placering.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.